
A Freedom Forum report on the Ghanaian media. 

Atlantic
Ocean

Accra

Bamako Lake
Chad

Indian
Ocean

Abuja

Dakar

Harare

Lake
Albert

Lake
Victoria

Lake
Turkana

Lake
Tanganyika

Lake
Nyasa

MALI

GHANA

IVORY
COAST

LIBERIA

NIGERIA

NIGER

MAURITANIA

SENEGAL
GAMBIA

GUINEA
BISSAU

GUINEA

SIERRA
LEONE

BURKINA
FASO

CAMEROON

CHAD

CENTRAL
AFRICAN REPUBLIC

GABON CONGO

DEMOCRATIC
REPUBLIC
OF CONGO

ANGOLA

EQUATORIAL GUINEA

BENIN

TOGO

Yamoussoukro

ZAMBIA

BOTSWANA

TANZANIA

RWANDA
BURUNDI

SUDAN

UGANDA

MALAWI

MOZAMBIQUE

NAMIBIA
ZIMBABWE

SOUTH
AFRICA

5000

Miles

N



PRESS, POWER & POLITICS

GHANA



KWAME KARIKARI is executive director of the
Media Foundation of West Africa, a Ghana-based non-
profit organization that supports media freedom across
the region. He is also a professor at the Department of
Communication Studies at the University of Ghana.
A graduate of the City College of New York, Karikari
holds a master’s degree from Columbia University’s
Graduate School of Journalism. He is a former director
of Ghana Broadcasting Corporation.

JOAN MOWER is director of Africa, Latin America 
programs at The Freedom Forum in Arlington,Va. She
joined the media foundation in 1993. Previously, she
worked as a journalist for The Associated Press, based 
in Washington, and for United Press International in
Georgia, South Carolina and Massachusetts. She was
also a Foreign Service officer. A graduate of the
University of California at Berkeley, she holds a master’s
degree from Johns Hopkins University’s School of
Advanced International Studies.

Written by Kwame Karikari
Edited by Joan Mower



iii

CONTENTS

Foreword  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .v

Introduction  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .1

Society and History  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .5

History of the Press . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .8

The Press Today  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .13

The Entertainment Press  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .16

Sports Papers  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .16

Business and Economics Publications  . . . . . . . . . . . .17

The Party Press  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .17

Financial Challenges Facing Media  . . . . . . . . . . . . . . .18

Magazines . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .19

Legal and Governmental Controls on the Media  . . .21

Broadcasting . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .24

Television  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .28

Internet  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .29

Media Associations  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .30

Journalism Education  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .32

The Media and Elections  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .33

Media in the 2000 Elections  . . . . . . . . . . . . . . . . . . .35



iv



FOREWORD

In the year 2000, The Freedom Forum embarked on a project to
examine political coverage in several countries. The foundation organ-
ized global media forums on “Press, Power & Politics” in Ghana, Hong
Kong, London and Peru.

In Accra, Ghana, the forum featured a debate between presidential
candidates and discussions among journalists on a range of issues: polit-
ical coverage, fairness, media ownership and technology.

As part of our project, we asked Kwame Karikari, a journalist and a
scholar, to write a monograph on Ghana’s media. We’ve looked at the
state of the media in Ghana, the role the media played in Ghana’s histo-
ry and the coverage of the 2000 election.

The document was edited by Joan Mower, director of Africa and
Latin America programs at The Freedom Forum in Arlington, Va. Jerelyn
Eddings, director of The Freedom Forum’s African Center, was also
involved in the project.

Chris Wells
Senior Vice President/International
The Freedom Forum

v



vi



PRESS, POWER & POLITICS: GHANA

1

The media’s most
important role
was also its most
basic: disseminat-
ing information.

INTRODUCTION

Ghanaians, known worldwide for their friendli-
ness and hospitality — the country’s national slogan
is akwabaa, or Welcome! — elected John Kufuor
president on December 28, 2000 in an election
widely hailed as a triumph of democracy as well as
a victory for the Ghana’s news media, which cov-
ered the campaign intensely.

Kufuor, a 62-year-old lawyer representing the
New Patriotic Party, defeated Vice President John
Atta Mills, the hand-picked successor of former
President Jerry John Rawlings, a former flight lieu-
tenant who had dominated Ghana’s political life
since the late 1970s. Rawlings seized power twice 
in military coups and was elected twice as Ghana’s
president. He was barred from seeking a third term.

In the run-up to the election, international atten-
tion was focused on Ghana, its elections and its
media. Would the media help cement democratic
trends in Ghana by providing fair and accurate
political coverage, or would those in power try 
to circumvent legitimacy?

The general consensus was that Ghana sur-
vived the test with flying colors, becoming one 
of the African nations that has seen a flowering 
of democratic values in a time of turmoil for much 
of the continent.

“The media played a very, very important role
in the success of the elections,” said Francis Tsegah,
Ghana’s acting ambassador in the United States.

“The Ghanaian news media reported closely
and critically on the country’s presidential elections,
demonstrating anew the importance of independent-
minded journalism to emergent democracies,” said
Dr. W. Joseph Campbell, a professor at American
University who has studied media in Africa. “The
news media in West Africa are not necessarily the
vanguards of political change, but they can be vital
in promoting respect and understanding for demo-
cratic values and practices. The Ghanaian print and
broadcast media, on the whole, succeeded in fulfill-
ing those roles.

“In doing so, they joined their counterparts in
Benin, Senegal and Nigeria — other West African
countries where an independent press has pro-



2

PRESS, POWER & POLITICS: GHANA

vided election coverage that proved important to 
sustaining and strengthening experiments in demo-
cratic governance.”

Frankie Asare-Donkoh, deputy general secretary
of the Ghana Journalists Association, said the media’s
most important role was disseminating information.

“Various media houses, both print and electronic,
carried news stories, feature articles, documentaries,
discussion programs to explain what elections meant
to individuals and the nation,” he said.

“The backgrounds of the candidates were
brought to the attention of the electorate and this
helped people to make decisions,” he added.

In general, both the press and radio subjected
candidates to critical assessments. The outlets pub-
lished and broadcast voter educational programs and
material. News, commentaries, analyses and features
filled up the columns as discussions and call-in radio
programs filled the airwaves.

The country’s independent FM radio stations
were crucial. They opened their studios and tele-
phone lines to debates and discussions with political
candidates and government officials. They laid out
party programs for discussion and analysis. On elec-
tion day, the stations devoted round-the-clock cover-
age to election results, a trend many thought prevent-
ed cheating and controversy.

The state-owned public media worked hard to
minimize bias for the incumbent government and its
candidates. Journalists came up with guidelines for
reporting elections fairly and for giving equal access
to all the parties in the run-up to the elections as
demanded by the country’s constitution. The chan-
nels of the national television and radio organization,
the Ghana Broadcasting Corporation, provided free
equal time slots for all the presidential candidates
and other party campaign messages.

Officials of the National Electoral Commission
praised the media for contributing to the success and
legitimacy of the polls. The media were critical in
ensuring the transparency of the elections.

Additionally, a presidential forum, organized by
The Freedom Forum and broadcast live by Ghana
Broadcasting Corporation on September 27, 2000
from Accra, was lauded as a positive development
for the country and its media.

In general,
both the press

and radio 
subjected candi-
dates to critical

assessments.



PRESS, POWER & POLITICS: GHANA

3

“It might have lasted only two hours, but the
debate that took place ... was a milestone in African
politics,” wrote Daniel Brown in the International
Herald Tribune. “For the first time, six of seven can-
didates of the opposition faced off in an American-
style debate before a live television and radio audi-
ence of several million people. These politicians
were unhindered by force or censorship as they 
laid out their political platforms...” Atta Mills was 
the only candidate who declined to appear.

Ghana has a diverse media. Radio is the domi-
nant medium among the 19 million people, more
than 35 percent of who can’t read or write.
Wherever people work, eat, drink, play and relax,
in the cities and in the rural areas, the upcoming
election provokes lively debates.

Newspapers, which have been around in Ghana
for nearly 180 years, play an important role, particu-
larly among the urban elite. Both privately owned
and state-run newspapers influence the political
debate, but their impact is limited by the low litera-
cy rate, the high price of a single-copy newspaper
— about half or a third of the daily wage in a coun-
try where annual per capita income is about $1,800
— and poor circulation. (In 1998, Ghana ranked
130th out of 191 counties in per capita income.)

Television, comprising the dominant state-
owned Ghana Broadcasting Corporation and three
small, independent operators, is not yet as lively a
source of political debate as radio. Programs, which
primarily reach only the English-speaking elite, often
sound cautious and restrained.

Ghana’s media appears free and fair, with the
independent press often taking partisan, anti-
government stands and the state-owned media
reporting thoroughly, though in a more muted
voice, the ruling government’s activities. The 1992
Constitution requires “fair coverage” of and “equal
access” to the political parties, but opposition party
members have complained about bias, particularly
from the Ghana Broadcasting Corporation.

George Benneh of the GBC board said the 
corporation lacks resources to cover political events
as fully as it would like. And Godwin Avenorgbo,
GBC’s director of radio, said that while the govern-
ment guarantees fair access, “I would have been

The country’s
independent FM
radio stations
were crucial.
They opened 
their studios and
telephone lines 
to debates and
discussions. ...
On election 
day, [they] devot-
ed round-the-
clock coverage to
election results,
a trend many
thought prevent-
ed cheating and
controversy.



PRESS, POWER & POLITICS: GHANA

happier if the government had also guaranteed some
resources to go into the field.”

Despite what appears to be an open climate for
the media and the cacophony on the airwaves and
the printed page, vigilance is a watchword for free
press advocates who have spent much of the years
since independence fighting for their rights.

Freedom House, a private New York foundation
(no relation to The Freedom Forum), rated Ghana as
having a press that was “not free” in its 1999 report
on “Press Freedom Worldwide.” (Many Ghanaian
journalists have challenged that assessment, which
was made well before the election of President
Kufuor.)

“Although the 1992 Constitution guarantees
media freedom, the government legally circumvents
it,” Freedom House said. “The privately owned press,
still vigorous, was frequently victim of government
crackdowns, and libel suits have increased in recent
years.” Many libel laws have been on the books
since colonial times.

The Committee to Protect Journalists said in its
1999 “Attacks on the Press” that Ghana had a
“repressive legal climate” for journalists. More than
120 libel cases against Ghana’s independent press
were pending in 1999, a year in which the twice-
weekly Ghanaian Chronicle was fined nearly
$20,000 for libeling a minister of roads and transport.
(President Kufuor has pledged to repeal the country’s
criminal libel laws.) Other threats also exist.

Several journalists were arrested during the presi-
dential campaign and a radio station was temporarily
shut down. The Rawlings government closed Chris
FM, a privately owned station in Berekum following
allegations that a parliamentary candidate for the
New Patriotic Party had used the station to incite 
his supporters. In addition, Kofi Coomson, publisher 
and editor of Ghanaian Chronicle was arrested and
released on $700 bail on November 6, 2000 on
charges of possessing diskettes belonging to the
National Democratic Congress.

Earlier in January 2000, Kabral Blay-Amihere, 
editor of The Independent, was arrested and held
overnight by security forces after his weekly paper
reported that military officials had refused to partici-
pate in a traditional march. Blay-Amihere is also pres-

4

Officials of 
the National

Electoral Com-
mission praised

the media for
contributing to

the success and
legitimacy of 

the polls.



PRESS, POWER & POLITICS: GHANA

ident of the West African Journalists Association.
Press freedom turned into a diplomatic incident

between Ghana and the United States in 1997. Nick
Robertson, the U.S. Embassy’s press officer, was
expelled from the country because, Ghanaian offi-
cials said, his statements “bordered on interference.”
Robertson had criticized the law under which edi-
tors were charged with sedition.

And while Ghana’s private radio broadcasting
industry is thriving, it is in its infancy. The first pri-
vately owned radio station began broadcasting less
than six years ago.

Despite threats, Ghana’s vibrant media continue
to report on sensitive issues, including the presi-
dent’s purchase of an airplane and the business
activities of his wife, the Committee to Protect
Journalists said. Government officials critical of the
independent media say they distort facts and engage
in irresponsible reporting.

The 1992 Constitution states that media are
expected “to give fair and adequate opportunity 
for citizens to express their divergent views.” The
National Media Commission (NMC), the independ-
ent constitutional body responsible for protecting
media freedom, published four non-binding sets 
of standards and guidelines in 2000, including
“Guidelines for Political Reporting,” “Broadcasting
Standards” and “National Media Policy.”

SOCIETY AND HISTORY

Ghana is a young country and one of the more
densely populated in West Africa, its 19 million peo-
ple living in an area slightly smaller than Oregon. Its
largest city is Accra, the capital, with about 1.5 mil-
lion people, followed by Kumasi, the heart of the
Ashanti region.

Climatically, the country falls into three zones —
the lush coastal region, the central forest region and
the dry north. Much of the country is flat or slightly
hilly. The eastern part of the country is dominated
by Lake Volta, the world’s largest artificial lake.
About 250 miles long and an average 15 miles wide,
its waters cover an area nearly as large as Cyprus.

Farming is a mainstay of the economy in a

5

Ghana has
diverse media.
Radio is the 
dominant medi-
um among its 19 
million people.



PRESS, POWER & POLITICS: GHANA

country that is the world’s second-largest cocoa pro-
ducer after the Ivory Coast. But Ghana also has min-
ing wealth — gold exports outpaced cocoa in the
1990s — and timber and fishing industries. Tourism
is also playing an increasing role in the economy.

Ethnically, nearly half of Ghanaians — 44 per-
cent — are Akan, a group that includes the Ashanti
from the Kumasi area and the Fanti, who are fisher-
men and farmers from the central coast area. Other
large ethnic groups include the Ga — indigenous
people in the Accra and Tema areas — the Krobo
and the Ewe. The Dagomba inhabit much of north-
central Ghana.

Ghana has a rich artistic tradition. The brightly
colored kente cloth of the Ashanti is world-famous 
as are the Ashantis’ gold jewelry, carved stools and
fertility dolls. Ghanaians’ “highlife” pop music blares
from radios across the country. Ghanaian food is also
distinctive, with staples like fufu (mashed yams),
abolo (steamed corn dough) and forowe (fish stew).

Christianity is the dominant religion, reaching
about 44 percent of the citizens. About 35 percent of
the people practice traditional ancestral religion, and
the rest are Muslims.

The British established a legal colonial authority
in Cape Coast in 1844. In 1902, after stiff resistance,
the British defeated the Ashanti kingdom in the tropi-
cal rain forest. The rest of the northern sections in
the Sahelian zone, which make up a third of the
country’s territory, were formally included under one
central administration by 1910.

The colonial authorities governed the country
exclusively until 1925 when chiefs from the coastal
and southern provinces were given representation on
the legislative council that administered the colony’s
internal affairs. After 1946, local representation was
increased to include popularly elected members. The
first general election based on universal adult suf-
frage was held in 1951 for a legislative assembly of
104 members. The first Ghanaian prime minister and
his cabinet were appointed from this Parliament. The
pre-independence compromise was called Internal
Self Government.

The Convention People’s Party (CPP, formed in
1949, dominated the 1951 elections, appealing to
youth and women and organizing aggressively. 

6

In 1957, Ghana
became the first
country in colo-

nial Africa to gain 
independence.



PRESS, POWER & POLITICS: GHANA

Its leader was the legendary Kwame Nkrumah, a
charismatic, America-educated (Lincoln University 
in Pennsylvania) intellectual whom the British jailed
in 1949 for organizing a strike.

The CPP government had two principal policy
hallmarks: It supported a united Africa, free from
colonial rule, and rapid economic and social devel-
opment of Ghana.

In 1957, Ghana became the first country in
colonial Africa to gain independence. After this
achievement, Nkrumah embraced socialism as his
political and economic ideology. He embarked on a
program of widespread infrastructure development,
massive expansion of educational opportunities to
all regions of the country and speedy industrializa-
tion. Within a short time, Ghana produced a large
number of highly educated and skilled workers.

But Nkrumah’s one-party regime ended in fail-
ure. He damaged the economy by creating unprof-
itable state-run enterprises, accumulated large debts,
jailed hundreds of people without trial, restricted
human rights and free speech, and created a pri-
vate army. Food shortages occurred for the first time 
in 1964.

The Nkrumah government also incurred the
hostility of Western powers as a result of its increas-
ing alliance to the Soviet bloc and its radical Pan
African policies. Its authoritarian controls alienated
the public, and the economic difficulties under-
mined the people’s appreciation of the country’s
social programs. In 1966, the Ghana army, backed
by Western intelligence forces, overthrew the CPP
government.

Nkrumah’s socialist regime was replaced by a
right-wing conservative military junta of senior offi-
cers. The next 16 years saw an economic decline 
as six governments, most of them incompetent and
corrupt, tried to lead the country amid rampant
inflation and declining production.

Another coup, this one led by Flight Lt.
Rawlings, toppled the government in 1979. Three
months later, Rawlings stepped down to allow 
civilian elections. But the economy continued its
downward spiral under the civilian president, 
Hilla Limann, prompting Rawlings to stage another
coup in 1981.

7

In 1992, voters
approved ... a
new constitution
that promised ...
more elaborate
provisions for
freedom of
expression and
media than any
previous constitu-
tion had allowed.



PRESS, POWER & POLITICS: GHANA

As a military leader in the 1980s, Rawlings man-
aged to gain control of the country’s economy by,
among other things, devaluing the currency and lay-
ing off nearly 30,000 government employees. The
country’s economic growth surged to about 5 percent
a year, the highest in Africa, and by 1988 the govern-
ment budget had a surplus.

Rawlings transformed his Provisional National
Defense Council (PNDC), the military regime that
would rule longer than any other government in the
country’s history, into a political party, the National
Democratic Congress. In 1992, voters elected
Rawlings as president and approved a referendum
for a new Constitution that promised liberal demo-
cratic institutions, guarantees of human rights and
more elaborate provisions for freedom of expression
and of the media than any previous constitution 
had allowed.

Rawlings won re-election in 1996 with 57 per-
cent of the vote in a process generally viewed as free
and fair. His major opponent, John Kufuor, garnered
39 percent of the vote. Despite Rawlings’ successes,
economic, social and political issues continue to
dominate the agenda. Falling prices for raw materials 
have hurt Ghana’s economy, which remains heavily
dependent on international, financial and technical
assistance. The depreciation of the cedi and rising
unemployment have created discontent in a country
where subsistence agriculture employs about 60 per-
cent of the country.

HISTORY OF THE PRESS

The British governor of a small colonial enclave
around Cape Coast and Accra started the first news-
paper in 1822. Called Royal Gold Coast Gazette, it
was directed at the tiny community of Europeans —
traders, soldiers, administrators and others. This first
initiative survived only a few years. It was imported
into the Gold Coast, the British name for the colony,
from Sierra Leone where the same English colonial
administrator, Charles McCarthy, had started a similar
paper in 1801.

8



PRESS, POWER & POLITICS: GHANA

In 1857, Africans started the first Ghanaian-
owned paper, The West Africa Herald, in Accra. For
about a century, Ghanaian entrepreneurs and pub-
lishers dominated the newspaper business.

Christian missionaries also played an early role
in the country’s press. Church newspapers were
important in winning souls, but were equally useful
in promoting literacy. They also sometimes con-
cerned themselves with secular political matters.
Some of the newspapers of the traditional churches
are still published today, though they have little
influence outside of the chapels.

The Presbyterian Christian Messenger, pub-
lished since 1883, is the longest continuous surviv-
ing newspaper in the country. It is also the first
newspaper to have published in a Ghanaian lan-
guage, starting its first edition with columns in Twi
and Ga. The Methodist Times dates to 1874 and still
publishes today, though intermittently. The Catholic-
owned Standard started in the early 1900s and was
very popular in the 1970s and 1980s when it wrote
about the excesses of military dictatorships.

Another paper with a long and proud history 
is The Pioneer of Kumasi in the heart of the Ashanti
kingdom. Founded in 1937 as the Ashanti Pioneer,
its life sums up the checkered and battered history
of the Ghanaian press. This paper, which became
The Pioneer in 1968, has been censored and
banned, its editors detained without trial or exiled. 
It has also faced its share of sedition and contempt
prosecutions and libel suits.

The colonial government banned the paper
briefly in 1950, at the height of nationalist move-
ment, for publishing nationalist leader Nkrumah’s
photograph. Twelve years later, in an ironic twist
that reflects the country’s political ups and downs,
the Nkrumah government censored the paper and
then banned it under an emergency law that gave
arbitrary powers to the president.

The editor of The Pioneer in the early 1960s,
A.D. Appea, was the first journalist after independ-
ence to be detained without charge or trial under
the notorious Preventive Detention Act of the
Nkrumah government. Its first editor, Nortey
Dowuona was the only journalist to have died as a
result of a coup, though not for reasons of his work.

9

Church news-
papers were
important in 
winning souls but
were equally 
useful in promot-
ing literacy.



PRESS, POWER & POLITICS: GHANA

10

On the morning of the coup to oust Nkrumah in
1966, Dowuona was shot by soldiers in front of the
presidential residence, the Flagstaff House, behind
the Ghana Broadcasting Corporation, as he drove
from the nearby Military Hospital.

Its vicissitudes notwithstanding, The Pioneer’s
contribution to the development of the profession
has been remarkable. Though a provincial paper, it
spawned many of the important journalists who from
the mid-1950s and after independence managed and
staffed the leading newspapers. Also, the first
Ghanaian head of the Ghana Institute of Journalism,
Sam Arthur, was an editor of the Kumasi paper.

A few years after The Pioneer began publishing,
another paper began serving the Ashanti region. In
the 1940s, the British-owned Ashanti Goldfields
Company invested in the Ashanti Times and its sister
paper in Bibiani, published in Obuasi, the company’s
base. The papers were nonpartisan but incurred the
wrath of the nationalist movement for being “an
imperialist tool.”

In 1950, the British Mirror Group, as part of its
post-World War II expansion into the British empire,
set up the Graphic Company by buying out the local
West African Graphic Company.

In the pre-independence period, the Daily
Graphic, with enormous capital and modern facilities,
threatened the many small papers run largely by the
nationalist movement. Resistance was swift and wide-
spread, ending in a three-month boycott campaign
against the “white press.” Local newspaper publishers
and their political backers and allies feared the new
foreign-owned newspaper would wipe them out of
the competition. In that atmosphere, the Daily
Graphic sometimes employed boxers to protect its
newspaper delivery trucks.

For most of Ghana’s history, the press has been
a political instrument. Until the 1930s the people who
published newspapers were mostly the well-educated
elite of lawyers and doctors. These people were also
invariably the leaders in the nationalist movement
agitating for independence from colonialism. Even
when business entrepreneurs entered the industry,
they were allied to the political movement, and their
papers were no less partisan.

The political and partisan character of the

The Pioneer of
Kumasi ... sums 

up the checkered
and battered 

history of the
Ghanaian press. ...

[It] has been 
censored and

banned, its edi-
tors detained

without trial or
exiled. It has also
faced its share of

sedition and 
contempt prose-

cutions and 
libel suits.



PRESS, POWER & POLITICS: GHANA

11

Ghanaian press in the late 1940s and 1950s focused
on the anti-colonial agitation. While papers aimed
their propaganda guns at the British authorities, 
they also attacked each other with almost equal 
vehemence.

The party press was born at that time. The 
most successful of the early arrivals was developed
by Nkrumah’s Convention People’s Party, which
spawned a chain of party newspapers in Accra and
the provincial centers of the country.

After independence in 1957, when a one-party
socialist government took hold, the party’s Guinea
Press publishing company became a dominant force
in the newspaper industry. It published the daily
Ghanaian Times and the Weekly Spectator. When
the Graphic Company and its Daily Graphic and
Sunday Mirror were bought by the state in 1964,
state monopoly became complete and absolute.
Effectively, independent journalism ceased to 
exist, and with it much of the people’s freedom 
of expression.

The military regimes, which took control in
1966 and ruled for 20 of the next 26 years until
1992, were repressive and showed little tolerance
for media pluralism and press freedom.

Government licensing laws and decrees have
been common, frequently disrupting development
of the media. In 1963, a law gave the Minister of
Information wide powers to stop anyone from pub-
lishing if the minister felt that publication would 
not be in the government’s interests. In see-saw
fashion, the law was repealed and reinstated on 
several occasions.

The laws proscribed independent, private press
activity and put state-owned media under strict gov-
ernmental controls. Direct censorship was applied
now and then. Military regimes dictated editorial
content. The Minister of Information exercised the
controls. But the top leader also got involved in
ensuring the state media projected the leader’s
desired image. This even included the curious act 
of deciding where photographs should appear in a
newspaper and what should be covered.

In 1967, General Ankrah, the head of the coun-
try’s first military junta was blunt about government
controls of the state-owned media. He told a press

Its vicissitudes
notwithstanding,
The Pioneer’s
contribution to
the profession’s
development has
been remarkable.



PRESS, POWER & POLITICS: GHANA

conference: “He who pays the piper calls the tune.”
Another method of keeping the state-owned

media in line was arbitrary dismissals. All the past
regimes, including the brief liberal ones, appointed
and dismissed editors at will over editorial matters.
The military regimes particularly seem to have been
even more intent on controlling radio and television.
Under the PNDC, for instance, between the regime’s
inception and the 1992 election, as many as six
heads of the Ghana Broadcasting Corporation 
were appointed.

Because press controls have been unpopular,
every new attempt at liberal constitution-making fea-
tures strong proposals for guarantees of press free-
dom and institutions for protecting them. In 1979, the
Constitution had a full chapter devoted to press free-
dom. It also set up a Press Commission to ensure the
rights were protected. It died with the Constitution in
a coup d’etat.

But a publishing boom began in the late 1980s
as Rawlings prepared to return Ghana to democracy.
New, numerous and fiercely independent papers
burst onto the streets, providing alternative views 
and reporting.

The picture of the media in the early 1990s was
mixed. While some papers were committed to being
relevant and to promoting the new order of democ-
racy, a host of tabloids published with little or no
regard for professional values. The driving motive 
for these tabloids was to sell a few copies of poorly
produced news sheets to a curious and information-
starved populace.

Most of the people entering the newspaper
industry, whether working for a serious paper or 
a tabloid, had no journalism training. In fact, most 
had had no formal schooling beyond high school.

The state-owned media had virtually all the
trained and experienced journalists, and these profes-
sionals were not yet ready to join the independent
press. The newspapers could not afford to pay com-
petitive salaries and benefits, and upstarts that were
in business solely to make a quick profit did not care
about having a capable staff. Also, the uncertain
political landscape did little to encourage trained
journalists to give up the security they had with the
state-owned media.

12

For most of
Ghana’s history,

the press has
been a political

instrument.



PRESS, POWER & POLITICS: GHANA

By the first elections in 1992, some of the 
unprofessional press had folded, though quite a
number survived.

THE PRESS TODAY

The publishing boom that began in the late
1980s continues today. Exact figures for the number
of newspapers do not exist. Neither the Post Office,
where all the papers must be registered, nor the
National Media Commission, which has oversight
responsibility for media independence, has up-to-
date data. Moreover, publishers are not obliged to
declare circulation figures, and they seem to share
an understanding that revealing circulation figures
could undermine sales or income.

More than 200 newspapers and magazines have
appeared since 1990, some of them for as short a
time as two editions.

Only three out of the three dozen or so regular
newspapers are dailies, and all are state-owned: 
the Daily Graphic of the Graphic Communications
Group Limited, and the Ghanaian Times and Accra
Evening News published by the New Times
Corporation. These two companies also publish
weekly human interest weekend papers, The Mirror
(Graphic Communications) and The Spectator
(New Times).

The government-owned newspapers are widely
read in part because they reflect the government’s
thinking and policies. They rarely offer a critical
view of office-holders.

The Ghanaian Chronicle, The Independent, 
and The Ghanaian Voice are privately owned
papers published three times a week. A few, such
as The Statesman and the Free Press, appear twice
weekly, with the rest coming out weekly. The
Chronicle and The Statesman, both serious papers,
also produce risqué weekend tabloids much unlike
their flagship papers.

The first of the new papers to come out during
the publishing boom was Kabral Blay-Amihere’s
Independent weekly in 1987. It was stopped after
three issues by the Rawlings’ military, but reap-
peared later.

13

More than 200
newspapers and
magazines have
appeared since
1990, some of 
them lasting as
briefly as two 
editions.



PRESS, POWER & POLITICS: GHANA

Of the newspapers emerging as part of the late
1980s democratization movement, the Ghanaian
Chronicle may be the best known and perhaps the
most widely read among the privately owned papers.
Its popularity stemmed from its professional
approach to news and issues.

Though the Chronicle started off cautiously, even
avoiding editorials, it took up the tricky business of
investigative reporting, muckraking official miscon-
duct of a regime that had carefully constructed an
image of “probity and accountability.” Kofi Coomson,
the Chronicle’s daring editor and publisher, was a
newcomer to Ghanaian journalism. But he made his
paper attractive by bringing on board a few of the
respected journalists. For instance, Blay-Amihere
wrote a column and for some short periods edited
the paper when Coomson was on a leave of
absence. It also attracted younger but respected jour-
nalists like Kweku Sakyi Addo and Audrey Gadzekpo
to its editorial staff. Sakyi Addo edited the paper
while Coomson was away on a Nieman fellowship at
Harvard University.

A weekly page by the late Professor P.A.V. Ansah
also boosted readership.

The professor was a prominent communications
scholar, director of the University of Ghana graduate
School of Communication Studies, and a well-known
and prolific commentator and publicist. His biting
criticism, witty comments and sarcastic description 
of the undemocratic policies and arbitrariness of
Rawlings’ government, in the early transition stages
from dictatorship to liberal constitutional entity, sent
many clamoring for the Chronicle every Monday
morning. The Chronicle received financial support
from UNESCO. In 1999 Haruna Atta, Rawlings’ broth-
er-in-law, who has attacked corruption in govern-
ment as editor of The Statesman, started his own
paper, the Accra Mail, devoted to news of the capital.

The Statesman is seen as reflecting the views of
the New Patriotic Party, the largest opposition group,
because it is owned by a prominent lawyer and lead-
ing member of the party, Nana Akufo Addo.

The Dispatch, which has also appeared since
1999, is building a reputation as a reliable source of
political news and analysis and is a useful chronicler
of important political information. Its publisher and

14

Only three out
of the three

dozen or so reg-
ular newspapers

are dailies, and all
are state-owned.



PRESS, POWER & POLITICS: GHANA

editor, Ben Ephson, a lawyer, is a well-known jour-
nalist who was for years a stringer for the BBC and
others in the international media.

The only paper of substance published outside
Accra is The Pioneer, which comes out of Kumasi
on weekdays. It covers provincial news of the
Ashanti region as well as national events and issues.
Founded in 1937, The Pioneer is Ghana’s oldest 
surviving secular newspaper.

The Ashanti Tribune, published weekly in
Accra, started coming out in June 2000, promising to
cover Kumasi and the Ashanti region. Judging from
its first issues, however, the newspaper seems to be
joining the glutted market that covers national politi-
cal affairs rather than focusing on provincial and
local matters.

In Kumasi, the weekly Kumasi Mail was
launched in mid-July.

The Free Press, which has had an on-and-off
history over the past 20 years, adopted an aggres-
sive anti-Rawlings stand when it resumed publica-
tion in 1992. The weekly, which later increased to
twice a week, at one point had the highest circula-
tion in the country, according to newspaper vendors
this writer interviewed in 1992-93. Demand, accord-
ing to its then-editor Eben Quarcoo, was difficult 
to meet.

In its professed war against Rawlings and his
followers, the Free Press often had little regard for
professional ethical values. Publisher Tommy
Thomson, who died at 65 in 1998, argued that the
Rawlings regime had no ethical values and therefore
his paper could not extend to him and his govern-
ment ethical treatment. Thomson had personal rea-
sons to be bitter about Rawlings and his security.
The Free Press newspaper was first founded in 1978.
Twice in the 1980s Thomson and a staff reporter,
Kweku Baako, were imprisoned without charge or
trial by the regime. Thomson attributed his weak-
ened health to the detentions. His editor in the 
early 1980s, John Kugblenu, with whom he was first
detained, fell ill in detention and died shortly after
his release. The paper suspended publication for six
years in 1986.

15

The government-
owned newspa-
pers are widely
read in part
because they 
reflect the gov-
ernment’s think-
ing and policies.
They rarely offer
a critical view of
office-holders.



PRESS, POWER & POLITICS: GHANA

THE ENTERTAINMENT PRESS

Ghana has a number of successful entertainment
tabloids that focus on sex, scandal and news of the
weird. The tabloid P & P is thought to have one of
the highest circulations in the country.

Several titles compete with P & P in that market
where gory and ghoulish tales are gospel for the
masses. On the extreme are the purely fictional types
like Fun Time that recycle sex-related tales of juju
and witchcraft. Top Story, Flash, and Love and Life,
like the highly patronized P & P, sell well by exag-
gerating, embellishing and making dramatic and sur-
real true stories of murder and sex-related scandal.

The Graphic Showbiz features news and infor-
mation on the entertainment and leisure industry. It
offers some reviews of music, theater, film and video.

SPORTS PAPERS

Sports papers, which are plentiful, have played
an interesting role in Ghana’s history. During the
early 1980s when it was impossible to operate an
independent press, sports journalism proliferated with
some papers offering political commentary disguised
in sports language.

Each of the state-owned press houses has been
publishing weekly sports papers since the late 1980s.
The Graphic Sports, published by the Graphic Group,
is the leading paper, coming out twice a week.
Africa Sports, a weekly, is published and edited by
Kwabena Yeboah, one of the country’s best known
sports writers.

Some of the larger soccer teams also have
papers. Accra Hearts of Oak and the Phobians, two
well-known teams, have papers, as does the Asante
Kotoko. Two papers are devoted to the inter-
nationally acclaimed team, The Kotoko Star and 
the Kumapem News.

Sports papers are known for their bright colors,
many photographs and poor journalistic quality.
Soccer dominates coverage, with little attention given
to other sports.

16

[Entertainment
tabloids] sell 

well by exagger-
ating, embellish-

ing and dramatiz-
ing true stories
of murder and

sex-related scan-
dal, to the point
of being surreal.



PRESS, POWER & POLITICS: GHANA

BUSINESS AND 
ECONOMICS PUBLICATIONS

A number of business and finance publications
also appear regularly, though the quality of many 
is questionable. The papers often appear to promote
business and advertising rather than analyze eco-
nomic affairs. Also, the boom in economics report-
ing, spawned in part by Ghana’s healthy growth 
in the 1990s, means business news can be found in
virtually all the newspapers and in radio news 
bulletins. Economic journalists have formed a 
club, with numerous seminars organized on the 
specialty reporting.

The Business & Financial Times, a weekly 
that promises “basic facts, objective thinking, 
reasoned analysis,” provides general news and
information and lengthy essays on economic and
political subjects.

High Street Journal, named after Accra’s down-
town financial district, is an ambitious weekly 
providing relatively high quality writing and reliable
business news and information, though it sometimes
avoids news uncomfortable to the business commu-
nity. It has built a lucrative advertising base, includ-
ing regular sponsored supplements.

Public Agenda, a weekly owned by a rural
development, nonprofit organization, ISODEC, does
not have sections devoted exclusively to business,
but covers major economic issues and trends, such
as the policies of the World Bank and International
Monetary Fund.

Public Agenda, along with The Independent and
the Ghanaian Chronicle, have provided investiga-
tive reports into economic mismanagement and reli-
able insights into the crises that have bedeviled
Ghanaian banks recently.

THE PARTY PRESS

Political parties also produce newspapers,
although these propaganda sheets have little impact
on public opinion.

17

They often
appear to be 
promotional and
advertising vehi-
cles rather than 
serious papers
with critical, ana-
lytical business
and economic
coverage.



PRESS, POWER & POLITICS: GHANA

The largest opposition force, the New Patriotic
Party (NPP), publishes the NPP News. The
Convention People’s Party (CPP) had intermittently
put out a monthly but it no longer publishes.

The NDC has been publishing the Democrat
on and off since 1992. The Palaver, published by 
an NDC supporter, specializes in vitriolic attacks 
on opponents.

FINANCIAL CHALLENGES 
FACING MEDIA

Private newspapers, often started with little capi-
tal, generally remain small operations with small staff
and little technology. Circulation is the key to survival
as advertising has not shown marked growth.

“The advertising opportunities are there,” said
Coomson of the Chronicle. “If a publisher is serious
about getting advertisements, he will get them. But
many don’t care. Most depend on circulation,
because they have very little staff and little overhead
such as rent, transport and so on.”

Haruna Atta of the Accra Mail sees it slightly dif-
ferently. He thinks big advertisers fear political reper-
cussions for advertising in private newspapers. Many
companies, he said, continue to depend on govern-
ment contracts.

“Advertising is not very good. There seems to 
be a political fear on the part of the advertisers. 
They don’t advertise in the politically critical papers,” 
Atta said.

Another problem, publishers say, is delayed 
payment.

“A few advertising companies, or the foreign
missions in town, pay you very early when they buy
space. Some of the big companies, even when they
put in ads, don’t pay for a very, very long time or at
all for years. It is very bad,” said Atta.

Circulation is also a concern, particularly with 
the recent decline in purchasing power.

“More people are sharing newspapers. And there
is serious selective buying,” Coomson said.

Added Atta: “Almost no paper is circulating
above 10,000 copies. Many may be circulating just
around 3,000. If you print about 3,000 and you get

18

Circulation is 
the key to their 
survival because

advertising 
has not shown

marked growth.



PRESS, POWER & POLITICS: GHANA

few returns, it calls for celebration.”
The state-owned papers face some of the same

problems. Editors refuse to provide figures, and 
vendors say sales are slow. But state print media are
buffered by other printing and packaging businesses.
The Graphic Company, for example, does so well
that it bought the London-based West Africa maga-
zine a couple of years ago.

High production costs are also a challenge.
“Newsprint is killing,” Atta said. The net effect 

is that “the papers are losing in quality. Most of my
colleagues have to go to small printing presses with
poor machines which print poorly.” Printing equip-
ment and material is imported. The devaluation of
the cedi means, for instance, that newsprint prices
have more than tripled from January–September
2000, from $5,000 a ream to $18,300 a ream.

Facing financial pressures, newspapers — 
private and state — have had difficulty attracting
and keeping trained staff.

Salaries are not uniform. The Graphic pays a
top salary, with reporters earning about $110 a
month. Some private papers pay half that.

MAGAZINES

Magazines have traditionally fared poorly in
Ghana, although Ghanaians have had a large role in
magazines published abroad. In Ghana, news maga-
zines are a rare commodity, and few if any have
sustained publication for more than three years.

Today’s market includes the African Agenda,
published by the Third World Network, a non-gov-
ernmental development advocacy and research
organization. A bimonthly, the magazine runs fea-
tures and analyses on development and economic
issues in Africa.

In the 1950s and 1960s, Ghanaians wrote and
edited the Ghana edition of Drum, the widely circu-
lated picture magazine, which was printed in South
Africa and shipped back to Ghana.

Nkrumah’s government, intent on monopoliz-
ing the media and curbing freedom of expression,
harassed the editors ceaselessly. Drum finally closed
when Nkrumah’s Ghana and other countries in

19

Within Ghana,
news magazines
are a rare com-
modity; few, if 
any, have sus-
tained publication
for more than
three years.



PRESS, POWER & POLITICS: GHANA

Africa took a lead in opposing apartheid in Africa.
Another publication, The Legon Observer, a 

fortnightly with news analysis and commentary, was
popular in the 1960s, but it earned the wrath of 
military dictators, ultimately going out of business 
in 1983.

Magazines about Ghana or owned by Ghanaians
published from outside have done well. The Ghana
Review, the first Ghanaian-owned publication to go
on the Internet, is published from London. From
London too, West Africa magazine, which has been
in existence since 1917 and covers the country very
well, is now published by the Graphic Communi-
cations Limited. The company acquired it from the
Lagos Daily Times in 1999. The editor is Adama
Gaye, a U.S.-educated Senegalese with broad ex-
perience on both sides of the Atlantic.

In Ghana, one of the longest running magazines
was the monthly women’s publication, Obaa Sima
(Ideal Woman), which ran from the early 1970s until
the mid-1980s. Its fortunes may have been decided
by the vicissitudes of Ghana’s economy.

In the early 1990s, an attempt by a new genera-
tion of young women publishers to put a women’s
magazine called AWO on the newsstands was also
short-lived. “The business environment was tough,”
said Audrey Gadzekpo, who now teaches at the
University of Ghana. “Distribution was a challenge. 
It plagues all publications.”

Ms. Gadzekpo said the first issues were printed
in Nigeria where printers adhered to deadlines. “But
when we had to return to Ghana, the printers here
did not meet deadlines.”

Gadzekpo’s partner at AWO, Nikki Boa-
Amponsem, a biochemist by training, had in the late
1980s started a beauty and fashion publication called
Second Image. It too lasted only into the early 1990s.

On the heels of AWO, Joyce Boye-Ocansey, 
now the acting managing director of the New Times
Corporation, came out with Career Woman, which
lasted a couple of years in the mid-1990s.

From the late 1980s up until the early 1990s,
Uhuru was the most popular and serious magazine
of professional substance. The monthly provided in-
depth treatment and well written features on social
and political developments. It covered the arts and

20

Despite maga-
zines’ dismal

record within
Ghana’s borders,
magazines about 
Ghana or owned

by Ghanaians
and published

outside the
country seem 
to have made

progress.



PRESS, POWER & POLITICS: GHANA

culture with competence and provided interesting
profiles of interesting personalities. It too went the
way of all magazines in Ghana. A combination of
problems with vendors and printers and escalating
production costs kicked it out of the market.

Other magazines made fleeting appearances
during the 1990s. They included, What’s Happening,
Unique and Imagine, a high-quality literary maga-
zine that became a collectors’ item.

For children, The Playpen was an ambitious,
popular children’s monthly. Coming out in the
early 1990s, it circulated in primary and junior sec-
ondary schools for about five years, but closed for
financial reasons.

(Newspapers, including The Daily Graphic, have
children’s pages. The Indpendent has a page with
much of the content created by children.)

LEGAL AND GOVERNMENTAL 
CONTROLS ON THE MEDIA

The 1992 Constitution revived the idea of insti-
tutional protection of media against governmental
abuse and interference by creating the National
Media Commission (NMC). It has responsibility for
media independence and must work to “insulate the
state-owned media from governmental control.” It
also mediates public complaints against media and
has responsibility for ensuring “high journalistic
standards.” But the NMC has no control over media,
private or state-owned. It can, however, propose
legislation to Parliament on media.

From 1993 to 1996, tension arose between the
government and the 18-member commission.

The Supreme Court stepped in to interpret two
disputed issues. The first was over the authority to
appoint heads of the state-owned media. The sec-
ond raged over who had the power to allocate 
and manage the frequencies for radio and television
broadcasting. The NMC and the government inter-
preted the constitutional provisions differently. The
Supreme Court basically disqualified the NMC from
frequency management in a decision involving a
private citizen’s case. About five years after the 

21

Having long con-
trolled the media,
the government
appeared neither
ready nor willing
to let go of pow-
ers nullified by
the constitution.



PRESS, POWER & POLITICS: GHANA

case was lodged, the Court endorsed the NMC’s
claim of appointing chief executives of the state-
owned media.

On July 28, 1998, a group called the Friends 
of Freedom of Expression, made up of journalists,
publishers, academics, parliamentarians and lawyers,
demonstrated in Accra “against the growing threats to
press freedom by the courts of Ghana.” In a protest
statement, the group expressed “outrage” at “the
increasing use of the courts ... to weaken press free-
dom and intimidate journalists.”

That was five days after a Court of Appeal sen-
tenced two editors, Kweku Baako and Haruna Atta,
to prison for contempt of court. It was the first time 
a public demonstration was organized to challenge a
court decision involving journalists.

The group stated that “over the months since the
4th Republican Constitution was ushered in, there is
emerging a trend from court decisions and sentences
which show that the Courts are using the law to crip-
ple the media and frighten journalists from pursuing
their activities without fear. ... The courts are now
becoming an institution to subvert press freedom.”

There had been over the months a spate of jail
sentences against journalists and orders for the arrest
and detention of journalists. Guilty journalists got
heavy fines, and publishers and their companies in
libel suits were slapped with extremely high dam-
ages. The protest, therefore, had resonance in the
public, including some prominent jurists and lawyers.
In the week of the protest by the Friends, a
renowned former chief justice, Justice F.K. Apaloo,
added weight to the outcry by attacking the con-
tempt sentencing of the two editors. The late justice
said on a radio talk show that throughout his more
than 30 years experience on the bench in Ghana,
Kenya and elsewhere, he had not known of a jour-
nalist imprisoned on a contempt charge.

There was a general perception in the public that
the courts acted under the dictation of the executive
and top government officials.

According to a NMC study in 1996, there were
about 68 cases against media in court between 1993
and 1996. There had been 46 cases pending in the
courts between 1990-95. In 1993 alone, the year in
which the new Constitution came into force, there

22

The general 
public percep-

tion was that
the courts acted

under the dic-
tation of the

executive and
top government

officials.



PRESS, POWER & POLITICS: GHANA

were 41. Of the 46, about a third, or 14, of the 
complaints were brought to court by officials of
the ruling NDC party or their close relations. All 
the defendants were private newspaper editors 
and publishers.

Between November 1995 and March 1996, cabi-
net ministers, leading figures of the ruling party and
its members of Parliament filed 21 lawsuits against
the media. One MP alone filed eight. By June 1999,
according to officials of the Private Newspaper
Publishers Association, there were about 120 court
cases against the private press, most of them from
officials of the government and the ruling party.

One case involved Justice Isaac K. Abban, a
Supreme Court judge who became chief justice not
long after the case was filed. A columnist of the
Free Press wrote that the judge had falsified a state-
ment in a decision he had written concerning some
other case. It turned out that the columnist’s claim
was correct. But the courts found the article con-
temptuous. The columnist was jailed one month 
and the editor one day. That added more fuel to 
the public perception that the courts were out to
gag the private press.

The fines and damages imposed or awarded by
the courts also gave cause for complaint. Again on
June 2, 1999, the Friends of Freedom of Expression
issued a statement complaining of the “excessive
damages and costs” imposed on the Ghanaian
Chronicle. The paper was found guilty in a 1997
case of libel involving then Minister of Transport
and Communication Edward Saliah. The court
awarded the minister damages of ¢40 million 
(then about $16,000) and costs of about $800.

In an earlier libel case brought against the
Guide, a court fined the paper $12,000 in a case
brought by the Youth and Sports Minister Enoch
Teye Mensah.

A number of cases have also involved Rawlings’
wife. These have included criminal libel charges
against The Chronicle and the Free Press, and most
of these cases are still before the courts. The most
celebrated case of criminal libel, though, was
brought against the editor of the Christian
Chronicle, George Naykene, in the early 1990s. 
He was found guilty and sentenced to 18 months

23

In recent months,
however, the
courts seem to
have been sensi-
tive to public
opinion concern-
ing their handling
of media cases.



PRESS, POWER & POLITICS: GHANA

imprisonment. In recent months, however, the courts
seem to have been sensitive to public opinion con-
cerning their handling of media cases. Milder sen-
tences and decisions considered “fair” have been
coming out of some of the courts.

BROADCASTING

Unlike the independent press, which burst onto
the scene during political flux in the late 1980s, inde-
pendent broadcasting was born in controversy, litiga-
tion and political tension. Uncertainties remain over
some issues of policy and regulation.

Radio is the dominant source of information in
the country. Ghana Broadcasting Corporation, the
government-owned radio and television broadcast-
er, was the sole provider until 1994 when the
University of Ghana at Legon, near Accra, started
the first privately owned radio station with news
and other programs.

Today scores of privately owned radio stations
fill the airwaves. Many are shoe-string operations that
provide mainly music.

In the 1980s, prior to the campus station in
Accra, students of the “Katanga” Hall at the Kwame
Nkrumah University of Science and Technology in
Kumasi had run amateur radio stations from home-
made transmitters and equipment. In that city at
about the same time, a private electronics workshop,
OTEC, had fabricated transmitters, and its music
broadcasts could be heard several miles around. 
It was granted a frequency, but only to play music.

From the beginning, the University of Ghana 
station spawned controversy, disappointment and 
dissension among advocates of independent media.

Shortly after the campus station appeared, the
government’s Frequency Registration and Control
Board (FRCB) forced it off the air, saying it had
selected its 99.7 MHz frequency without the board’s
authorization. However, the board allowed the sta-
tion to resume transmission on a new frequency,
105.7 MHz.

The board then allocated the 99.7 MHz frequen-
cy to the first commercial radio station, JOY FM. It
operated as a joint venture between the state-owned

24

Independent
broadcasting was

born amid 
controversy,
litigation and 

political tension.



PRESS, POWER & POLITICS: GHANA

Ghana Broadcasting Corporation and a private com-
pany, Multimedia Company Limited.

While JOY FM operated, the FRCB kept deny-
ing other applicants frequencies for operation using
various excuses. At one point, the FRCB claimed
that only four frequencies were available on the
VHF band that could be allocated. The stalling frus-
trated prospective investors in the broadcast busi-
ness. Then came the biggest test to the govern-
ment’s commitment to independent broadcasting.

A new station in Accra called Radio Eye hit the
airwaves on 96.2 MHz on Nov. 19, 1994. Two
weeks later, on Dec. 4, it was silenced. Armed
police stormed the studio and offices of the station
at dawn and confiscated its equipment. Dr. Charles
Wereko-Brobby, chief executive of the station’s
owner, Independent Media Corporation, and today 
a presidential candidate, was arraigned with his col-
leagues on charges under the 1977 Telecommunic-
ations Decree that they had installed and used tele-
communications apparatus and a radio frequency
without permission.

The Radio Eye case raised critical and contro-
versial constitutional questions concerning media
independence and the appropriate institutional
structures for broadcasting regulation. The 1992
Constitution provides that no one is required to
have a license to operate any newspaper or other
medium of mass communication. The provision had
been aimed at protecting media from governmental
interference.

The Supreme Court, acting on Wereko-Brobby’s
appeal, ruled that radio and television operation
required prior licensing, citing scarcity of frequen-
cies and Ghana’s international obligations to the
International Telecommunications Union,

Wereko-Brobby also challenged the legal
authority of the FRCB, which had been set up under
a decree enacted by a military regime, to manage
and allocate frequencies to broadcasting operators.
He argued that because the FRCB is under the office
of the president and has close relations with the
security agencies, it is not independent and, there-
fore, was not the proper body to manage and allo-
cate frequencies. The Supreme Court, five years
later, is still grappling with the case, and Radio Eye

25

Today scores 
of privately
owned stations 
fill the airwaves.
Many are shoe-
string opera-
tions providing
mainly music.



PRESS, POWER & POLITICS: GHANA

remains silent.
Despite the Radio Eye case, the FRCB has pro-

ceeded to hand out frequencies, resulting in a babel
of stations on the airwaves.

While debate continues over who controls the
broadcasting industry, independent stations share the
airwaves with state-owned broadcasters, without any
clear national regulatory and policy framework.
Commercial stations cover Accra, the capital, and
Kumasi. Of the remaining eight provincial administra-
tive centers, Koforidua, Takoradi and Sunyani each
have one commercial station. In the rest of the coun-
try, a small semi-commercial station serves the Upper
Western capital of Wa, while Cape Coast and Ho are
served by one campus station each.

Some stations cover several rural communities.
Most of these are commercial or partially commercial
stations, but some are nonprofit stations that focus on
providing development information and offering pub-
lic service to the communities.

Radio Ada, operating in a district about an hour
east of Accra, is one of the best organized of these
local stations. Its staff consists largely of volunteers,
and it has local news staff. It broadcasts in Dangbe,
the local language, and its studios are open to com-
munity involvement. Its programs have a consider-
able component of social development material.

Commercial stations also contribute to the pub-
lic debate, particularly through phone-in programs.
Government politicians are often treated critically 
on these shows. But Radio Eye’s Wereko-Brobby
complains that private radio is often bland and 
lacks teeth.

“Either by design or a very unusual accident,
the private radio stations have shied away from
addressing national social and political concerns 
on a systematic and insightful basis. There seems to
be a regime of self-censorship in operation. Public 
figures decide when, if at all, they will accept to
appear on programs to explain their policies and
actions to people. There is an unerring desire to
please or at least not to ‘offend’ authority,” he 
said at a 1999 conference.

He continued in a paper he presented:
“Pandering to a false notion that people do not like
politics, private broadcasting stations are failing to

26

The Radio Eye
case raised criti-
cal and contro-
versial constitu-
tional questions

concerning media
independence

and the appro-
priate institu-

tional structures
for broadcasting 

regulation.



PRESS, POWER & POLITICS: GHANA

deliver quality news and current affairs programs
that offer diversity, pluralism and real information 
to people on important national issues.”

The relatively high cost of news programming 
is one reason few stations devote extensive time 
to reporting.

The Ghanaian Chronicle recently said in a 
column: “A number of FM stations have thrown 
all these marks of good broadcasting overboard.
In their place, we have such pure nonsense ...
Risky jokes and general frivolity have become the
stock-in-trade of some of the very young persons
— men and women — who sit in front of the
microphones as they exchange what they judge 
to be pleasantries.”

JOY FM, perhaps the most well-known Accra
station, does better than its competitors in the
amount of news its own staff produces. Most air
time on the other stations is taken up by music,
commercials and the prattle of disc jockeys.

But a distinguishing — and popular — feature
of private radio is the plethora of call-in shows that
allow people to voice their opinions on a range of
subjects, frequently political. The shows have broad-
ened the political debate around the country.

The use of Ghanaian languages is also an
important attraction for listeners. In the provinces,
most private stations use local languages, garnering
popularity. In Accra, the university station intro-
duced programs in Twi and Ewe and quickly won
over many listeners.

Another station, Peace FM, entered the market
broadcasting exclusively in Twi, the most widely
spoken language, and was an instant success. High
demand for advertising space has forced up the sta-
tion’s rates. Others are taking cues from that and are
introducing local language programs.

But the introduction of Ghanaian languages 
has not translated into better quality programming.
Complaints about unethical and unprofessional prac-
tices are increasing and are beginning to prompt
public discussions.

The independent radio sector is dominated by
the Multimedia Company, owners of JOY FM. The
company opened a station in Kumasi called LOVE
FM in 1998. In 2000, it bought Groove FM in Accra,

27

While debate 
continues over
control of the
broadcasting
industry, inde-
pendent stations
share the airwaves
with state-owned
broadcasters with-
out any clear
national regula-
tory or policy
framework.



PRESS, POWER & POLITICS: GHANA

moved it to Tema, Accra’s twin harbor city, and
renamed it Adom FM. To cash in on the language
appeal, the station broadcasts mostly in Twi.

Privately owned radio stations, like newspapers,
have been hit by tight economic times and advertis-
ing revenues have fallen. Several stations have con-
sidered staff cuts and drastic slashes in transmission
hours. The growing number of media outlets now
compete for advertising revenue, and in some cases
slow payments by advertisers have forced stations
into debt.

Nevertheless, private radio stations in Accra gen-
erally pay a little better than the newspapers. Some
start new staff on a salary of about $125 a month.
But at rural stations, the story is different. Radio jour-
nalists may make as little as $20 a month.

Independent radio stations have attracted large
audiences, but they have not dented the strength of
the state-owned stations.

The government-owned GBC radio and TV sta-
tions cover the entire country. The company began
radio broadcasting in 1935, added television in 1965,
and two years later introduced commercial service,
breaking with its tradition of public, noncommercial
broadcasting.

In 1986, GBC opened a service, designed at first
to cover agricultural and developmental program-
ming, for the northern portion of the country.
Together with the corporation’s English-only and the
Ghanaian languages channels transmitting on short
wave, the GBC stations cover the entire country and
reach most people, urban and rural. Today, GBC has
FM commercial services in Accra and six of the nine
provincial capitals, all of which compete fervently
with the independent stations for listeners and adver-
tising money. GBC, for instance, depends on one
source, Unilever Ghana Limited, for more than half
its commercial revenue.

TELEVISION

GBC Television is still the dominant service. Its
transmission reaches everywhere in the country. It
started in 1965, and introduced color transmission in
1985. It operates one channel and transmits an aver-

28

The relatively
high cost of

news program-
ming is one rea-
son few stations 

devote extensive
time to reporting.



PRESS, POWER & POLITICS: GHANA

age of 12 hours a day, a big jump from the early
1980s when it beamed only three hours of the day.
As with many TV stations in Africa, its capacity to
produce local programs has declined with any
increase in total air time. In the 1970s, it was known
for producing over 75 percent of its own programs.
Today, that rate is about 62 percent.

GTV, as it is called now, is seeing increasing
competition from multinational companies and some
local establishments. From the mid-1990s the South
African company Multichoice has expanded tremen-
dously its list of subscribers to its satellite transmis-
sions. It has now extended services to places out-
side Accra.

Direct competition to GTV, however, has come
from new stations that started operating within the
past five years. The first to be established was TV 3.
A venture between the Ghana government and a
Malaysian company, the new company bought out
the old Ghana Film Industry Corporation. TV 3
transmits only to Accra and surrounding areas.

The other private station is Metro TV. That 
is also a joint venture between GBC and a pri-
vate Ghanaian company. Both stations transmit 
an average six hours a day. TV 3 produces high 
quality local news programs, though the news
consists principally of Accra events and issues.
Both stations import many of their programs. A
number of companies have registered but have
not started operating.

INTERNET

Ghanaian journalists are eagerly embracing 
the Internet. Virtually all newspapers in Ghana 
are available on the Internet, with news of Ghana 
available to those inside and outside the country.
Inside Ghana, Internet serves only an elite audi-
ence with access to the web. But outside the
country, Ghanaians around the world keep up
with daily news and have a keen interest in their
country’s politics.

29



PRESS, POWER & POLITICS: GHANA

MEDIA ASSOCIATIONS

The Ghana Journalists Association has played 
a major role in promoting press freedom in the
country. Its membership is about 2,000 from all the
media, regardless of ownership or political persua-
sion. It is a professional association whose objec-
tives and activities promote the interests and rights
of its members and transcend the sectarian differ-
ences of the members.

The association got off the ground in the early
years of independence. Its strength has followed the
checkered political fate of journalism in the country.
Similarly, GJA’s relationship with government has
been sweet and sour. When it has suited a govern-
ment, attempts have been made to control GJA. In
other times, it has been treated with coldness and
near hostility.

Sometimes, too, it has received generous assis-
tance from government. The first government after
independence gave GJA premises for a press club
that functioned very actively. In the 1990s the gov-
ernment awarded it support for renting office premis-
es. Now, the GJA is trying to assert its independence.
It has started an endowment fund, for which it is
raising money to support itself. The GJA also receives
support from donor organizations for a number of 
its activities.

The GJA is not a union with legal or institutional
mandate to negotiate or promote the conditions of
service for its members. The association actively
defends members’ democratic and human rights,
while it also promotes professional standards of
media and of its members. GJA encourages competi-
tion through annual awards and honors, while its
Ethics Committee monitors members’ professional
performance and imposes disciplinary measures.

In 1991, at the height of the boom in newspaper
publishing, owners of the new private newspapers
formed the Private Newspaper Publishers Association
of Ghana (PRINPAG). Its main concern was to defend
the rights of the industry against what seemed to be
threats from government in the very early years of
transition to democratic governance.

It has also been interested, though not very

30

[The associa-
tion’s] strength

has reflected the
checkered politi-
cal fate of jour-

nalism in the
country. Similarly,

its relationship
with government

has been sweet
and sour.



PRESS, POWER & POLITICS: GHANA

active, in the economic problems the industry faces.
In the mid-1990s, the PRINPAG held several consul-
tations to deal with circulation problems. It was
prompted by the lack of discipline in the circulation
business, which is dominated by small-scale vendors
whose negligence and fraud have often rendered
newspapers and magazines bankrupt.

The association has not found a solution.
Neither has it succeeded in setting up or getting an
investor to set up a distribution company they could
deal with. It also has yet to obtain support to set up
a printing business that would serve the members
and reduce costs and dependence on technically
unreliable printers.

Most members of the PRINPAG are also editors
of their newspapers. Several years ago, an attempt
to set up an Editors’ Guild did not take off, due
mostly to weak commitment. With the PRINPAG, 
the need for the Guild may not be so pressing.

An older, but now less active professional
group is the Association of Women in the Media
(ASWIM). It was started in the early 1980s as a
grouping of various women’s associations in individ-
ual media houses, bringing together women journal-
ists, broadcasters and those in other departments of
media institutions. It sought to provide a forum for
handling welfare and professional needs of its mem-
bers by organizing training programs and seminars.

ASWIM’s activities seem to have waned since
the Ghana Journalists Association reorganized itself
and revitalized its activities. Its inactivity cannot be
attributed to the creation of either the regional West
Africa Media Network, a largely women’s organiza-
tion, or the local Ghana Women In Broadcasting
because neither has developed a strong presence.

The owners and operators of community as
well as independent radio stations located in district
towns and serving rural audiences, have set up a
network to promote the welfare and professional
interests of its members. It makes presentations to
government on policy matters affecting its members.
It also provides some amount of training for stations
within the network to improve program quality and
management efficiency.

The Association of Private Broadcasters, which
was inaugurated in 1998, groups together private

31

The association
actively defends
members’ demo-
cratic and human
rights, while it also
promotes profes-
sional standards
of media and of
its members.



PRESS, POWER & POLITICS: GHANA

owners and operators of commercial radio and televi-
sion stations. The organization has presented mem-
bers’ positions to government and plans to establish
an agency to survey audiences and perform ratings
for the industry.

JOURNALISM EDUCATION

Ghana has had more than 40 years of formal
institutional training for journalists. The Ghana
Institute of Journalism, a post-secondary school, was
opened in 1959 by the government to train journal-
ists. Most of the country’s journalists with formal
training are graduates of this two-year institute.

In the 1980s, GIJ introduced programs in public
relations, and it plans soon to offer an undergraduate
degree program in journalism with diplomas to be
awarded by the University of Ghana. The institute’s
training has concentrated on print journalism, offer-
ing few courses in broadcasting.

Training in radio broadcasting has been mostly
an on-the-job and in-house activity. The Ghana
Broadcasting Corporation has its own training pro-
grams for its staff. In the past it also sent some 
staff to the BBC in London, the Radio Netherlands
Training Centre at Hilversum and Radio Deutsche
Welle for additional training in program production.

GBC Television started out with training mostly
by the Canadian Broadcasting Corporation, though
some staff received training in film production and
other skills from the former Czechoslovakia and else-
where. In the mid-1970s, however, with funding and
technical assistance from the German government,
the GBC and the former Ghana Film Industries
Corporation set up the National Film and Television
Institute (NAFTI) to train personnel for the two
organizations.

NAFTI is now an autonomous institute and is
starting an undergraduate degree program in film and
television. It also is expected to be affiliated with the
University of Ghana.

University-level training in media started in
Ghana in 1972 when the University of Ghana opened
the School of Communication Studies. A graduate
school offering a diploma and a master’s degree, it

32

Training in radio
broadcasting has
been mostly an
on-the-job and

in-house activity.



PRESS, POWER & POLITICS: GHANA

33

combines training in journalism, radio broadcast-
ing, advertising and public relations, and academic
courses in communications. It takes candidates
with a bachelor’s degree and professionals with
extensive experience.

Since the school started, though, very few of its
graduates have chosen careers in the newspaper or
broadcasting media. The majority have gone into
public relations, advertising and research. Today, 
a few are taking positions in the new private press
and radio stations.

The school has been prominent in organizing
training courses for professionals over the years,
particularly in the last decade, either by itself or 
in collaboration with other agencies or profes-
sional associations.

The rapid growth in independent radio sta-
tions in the country as well as the increasing public
demand for higher professional standards are fuel-
ing the urgent demands for training. In many ways,
too, the rapid developments may require the train-
ing institutions to review and expand or redefine
their programs to meet the new challenges. Also,
there are signs that some private agencies may 
soon offer media training.

THE MEDIA AND ELECTIONS

The months leading to the first elections in 1992
were full of anxiety and excitement. The political
atmosphere was tense and polarized. The language
of campaigning was full of hostility, mistrust and
venom on all parts. As was to be expected, the 
private press assumed a watchdog role.

The private press were almost unanimously
opposed to Rawlings’ National Democratic Congress
winning and continuing the air force pilot’s rule.
They backed the opposition firmly, and openly 
campaigned against the regime’s party. They were,
however, very critical of what some like the
Chronicle considered the opposition’s ineptitude 
in organizational skills. They were also unhappy
about the divisions among the opposition parties.

The state-owned media, however, seemed con-
fused and ambivalent about their roles. The GBC’s



PRESS, POWER & POLITICS: GHANA

radio and television services were used effectively
and strongly by the regime and its new party. Since
they could not ignore the opposition completely,
they provided some coverage. The TV followed
Rawlings, his wife and their followers everywhere
and projected them disproportionately in relation to
the opposition.

For the state-owned press, however, things were
slightly different. The Daily Graphic particularly, and
the Spectator Weekly of the New Times Corporation,
showed mixed attitudes towards the elections and
the entire transition process. Tensions soon devel-
oped between the journalists and management. The
journalists wanted now to exercise editorial inde-
pendence; the government was determined to con-
trol them firmly. The journalists were emboldened 
by provisions in the new Constitution, but the
Constitution had not yet been ratified.

In early October, about a month before the presi-
dential and parliamentary elections, the rift between
management and editorial staff of the Daily Graphic
reached a critical point. In the effort to find common
ground, the editorial section and the board of direc-
tors produced differing versions of guidelines for
coverage of the elections.

To stem the brewing pressure for editorial inde-
pendence, the board of directors, under quite obvi-
ous governmental pressure, took administrative
action against key journalists perceived to be too
assertive for their independence. Such journalists
were transferred to provincial bureaus of the Daily
Graphic and the Ghanaian Times.

By and large, however, the state-owned press
gave the regime more coverage than they did the
opposition. In a study of the coverage of the elec-
tions by the two state-owned dailies between May
and December 1992, this author found that the two
state-owned dailies gave more space to the incum-
bent regime’s party than to the main opposition 
New Patriotic Party. The data showed that the Daily
Graphic gave the NDC twice as much space as it did
the NPP and published on its front page more news
stories on the NDC than the NPP. The difference in
the total number of articles each party received in the
Daily Graphic does not appear too significant. It was
just 10 percent. The important difference is in the

34

The journalists
wanted now to

exercise editorial
indepenence; the
government was

determined to con-
trol them firmly.



PRESS, POWER & POLITICS: GHANA

35

The independent
media generally
viewed the
Rawlings govern-
ment and the 
NDC critically. ...
The state-owned
media worked
hard to minimize
their usual bias
for the incumbent
government and
its candidates.

total amount of space in square centimeters given to
stories on each of the parties.

The Ghanaian Times, on the other hand,
showed greater discrimination in its coverage of 
the two principal contending parties. It gave, for
instance, only one front page news report on the
NPP, against eight for the NDC. The Times gave no
coverage of the opposition NPP in its center pages,
but published 23 stories on the NDC. Altogether it
gave more than three times as much space for the
NDC as it gave the NPP.

Several papers published polls in the weeks and
months leading to the elections of 1992 and 1996.
The authenticity and credibility of the polls were 
so questionable that Kwatriot, a highly respected
columnist of The Mirror wrote sarcastically: “God
has given him (the journalist) the talent of opinion
polling, such that he can decide to opinion-pull you
down today, and opinion-pull you up the next day.”

MEDIA IN THE 2000 ELECTIONS

In the elections that led to victory for President
Kufuor, the media provided full coverage of party
congresses, selection of parliamentary candidates
and wrangles over presidential running mates in the
2000 elections. The independent media generally
viewed the Rawlings’ government and the NDC 
critically. Journalists gave keen coverage to the par-
ties, including the new National Reform Party, the
breakaway from the ruling NDC. The state-owned
media worked hard to minimize their usual bias 
for the incumbent government and its candidates.
Coverage was given to to controversies within the
NDC over selection of parliamentary candidates in
several constituencies around the country.

There was a high public demand for profes-
sional and fair media coverage of the elections.
Moreover, there was more pressure on the state
media to provide “fair” coverage to and “equal”
access for the political parties and their candidates
to reach the electorate. The Ghana Journalists
Association, the National Media Commission, and
other bodies have engaged the media in training
programs and seminars to encourage professional



PRESS, POWER & POLITICS: GHANA

and quality coverage of the elections.
The GBC for instance has held a couple of 

programs for its own staff. The corporation has 
also drawn up its own internal guidelines for its
staff on the coverage of the elections. GBC also
provided free, equal time slots for all the presiden-
tial candidates.

The Daily Graphic, as well as the Ghanaian
Chronicle wrote editorials exhorting the media to
provide coverage that is fair and credible and that
promotes a peaceful election program.

The National Media Commission contracted the
School of Communication Studies to do a study of
how fairly the state media have covered the political
parties over the years. This, according to the commis-
sion, is demanded by Parliament to find out how
these media are meeting their constitutional obliga-
tions. Non-governmental organizations monitored
exercises to observe the entire media’s coverage of
the elections.

The media themselves called for a peaceful elec-
tions and cautioned politicians against strong lan-
guage and, as the Daily Graphic put it in an editorial
in May, “passionate polemics.”

In all this, the newest comers into the business
of election coverage and public participation are the
private radio stations. There was none before the
1992 elections. By the 1996 exercise, only JOY FM
and Univers in Accra, and OTEC in Kumase existed.
In 2000, candidates and the voters had access to 
stations across the country.

While the media garnered praise from many
quarters, Rawlings, the former president, lashed out
at the media during the year leading up to the elec-
tion that saw defeat for his hand-picked successor. 
In August 2000, the president spoke out against the
media in a meeting of delegates of the Egle Party, a
small party affiliated with his NDC. He attacked the
state-owned media, whose loyalty to him has been
consistent, of failing to publicize well enough the
reasons for the country’s economic problems.

More in relation to the election campaigns, he
accused the private press of “fabricating and printing
the blatant lies and insults of the opposition.”

In June 2000, Mrs. Rawlings lamented at a rally
that the state-owned media were not supporting her

36

The public had 
a higher aware-

ness of, and
demand for, pro-
fessional and fair
media coverage
of the elections.



PRESS, POWER & POLITICS: GHANA

husband’s government. She charged that since they
were state-owned facilities they were obliged to
support the government.

Notwithstanding the Rawlings’ complaints, the
media’s handling of elections in 2000 showed great
improvement in coverage.

The peaceful transition from one party to anoth-
er encouraged many Ghanaians. “There is euphoria
in Ghana,” said George Ayyitey, a professor at
American University in Washington, D.C.

Added Alfred Ogbamey, a senior staff corre-
spondent with The Ghanaian Chronicle: “There is
no doubt that this election to a large extent was
determined by the media.”

37

The newest 
comers into 
the business of
election coverage
and public partici-
pation are the
private radio 
stations.

01
-W

06
 •

 0
4/

01
 •

 K
R

BY



The Freedom Forum, based in Arlington, Va., is a nonpartisan, 
international foundation dedicated to free press, free speech and free
spirit for all people. The foundation focuses on four main priorities: 
the Newseum, First Amendment issues, newsroom diversity and world
press freedom. 

The Freedom Forum funds two independent affiliates — the
Newseum, the interactive museum of news in Arlington; and the 
First Amendment Center, with offices at Vanderbilt University in
Nashville, Tenn., and in New York City and Arlington. Other operating
offices are in Buenos Aires, Hong Kong, Johannesburg, London and
Cocoa Beach, Fla.

The Freedom Forum was established in 1991 under the direction of
Founder Allen H. Neuharth as successor to a foundation started in 1935
by newspaper publisher Frank E. Gannett. The Freedom Forum is not
affiliated with Gannett Co., does not solicit or accept financial contribu-
tions, and does not accept unsolicited funding requests. Its work is sup-
ported by income from an endowment now worth about $1 billion in
diversified assets.


