


iii

CONTENTS

Foreword . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .v

After Tito, the Deluge  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .1

Society and History . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .4

Front Line Journalism: Ethical Dilemmas . . . . . . . . . . . . . . . . .9

Press Freedom in Conflict . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .10

Real News vs. Propaganda  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .11

Whose Voice Is It?  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .12

Journalists Fuel Flames of Nationalism  . . . . . . . . . . . . . .13

Media Heroics  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .15

The Media’s High Price  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .17

The Press Today  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .17

Bosnia-Herzegovina  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .18

Croatia  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .19

Kosovo  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .20

Macedonia  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .21

Montenegro  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .21

Serbia  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .22

Slovenia  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .22

Obstacles and Opportunities for the Media  . . . . . . . . .23

Sherry Ricchiardi, Ph.D., is a journalism professor
at Indiana University and a contributing writer for
American Journalism Review, specializing in coverage of
international media issues. She serves also as a consult-
ant to the Crimes of War Project in Washington, D.C.
She covered the war in the Balkans, writing cover sto-
ries for AJR and stories for USA TODAY, the Dallas
Morning News, The Miami Herald and other U.S. publica-
tions. She received a “Courage Award” from the Indiana
chapter of the Society to Protect Journalists for her
reporting from the front lines. Ricchiardi also conducted
research on the media in the six former republics of
Yugoslavia under a Fulbright grant in 1989 and was a
senior Fulbright lecturer at Zagreb University’s
Department of Journalism from 1993-1994.

SUSAN J. BENNETT is director of Asian and
European programs at The Freedom Forum in
Arlington,Va. She joined the media foundation in 1999
after more than 24 years as a journalist. She previously
worked as a diplomatic correspondent for Knight
Ridder newspapers, traveling to more than 70 countries
with Secretaries of State James A. Baker III and Warren
Christopher. She worked also as an editorial writer spe-
cializing in foreign affairs for USA TODAY and as an edi-
tor and reporter for United Press International in
Tennessee and Virginia.

Written by Sherry Ricchiardi
Edited by Susan Bennett



FOREWORD

In 2001 The Freedom Forum has embarked on a project to examine
the news media’s coverage of political change in several countries. The
foundation organized global media forums on “The Media and Political
Change” in Bangkok, Thailand; Zagreb, Croatia; Managua, Nicaragua;
and Lusaka, Zambia.

As part of our project, we asked Sherry Ricchiardi, a journalist and
journalism professor, to write a monograph on media in the Balkans,
where journalists have been on the front lines in reporting the region’s
struggle for freedom. We examined the media’s role as they covered
conflicts and detailed the dangers and intimidation they faced in bring-
ing news of political change to their readers, listeners and viewers.  

The monograph was directed and edited by Susan Bennett, director of
European and Asian programs for The Freedom Forum in Arlington, Va.

Chris Wells
Senior Vice President/International
The Freedom Forum

iv v



THE MEDIA AND POLITICAL CHANGE: CROATIA

1vi

Media tended 
to fall into two
categories —
patriotic or 
independent.

AFTER TITO, THE DELUGE

The death knell for Yugoslavia sounded May 4,
1980, when the charismatic “president for life,” Josip
Broz, also known as “Tito,” died after a long illness.
Political analysts quickly began speculating on
whether a system shaped and guided by a lone,
powerful father figure could survive, especially in a
region of Europe steeped in bloodshed.

On the first anniversary of Tito’s death,
Yugoslav leaders ceremoniously gathered in the fed-
eral capital of Belgrade and pledged to follow the
path of independent communism in a united
Yugoslavia. In a show of solidarity, they joined in
the refrain of a World War II song: “Comrade Tito,
we swear not to go astray from your way.”

A decade later, the country was on the brink of
violent collapse. And local media inherited the grim
watchdog role of chronicling what would become
the deadliest European war since the Nazi era.
Before the conflict subsided, reports of genocide,
concentration camps, and other human rights viola-
tions would become commonplace.

During these tragic times, many regional jour-
nalists performed heroically, braving the deadly
crossfire of sniper bullets and artillery attacks to
report on brutal battles being waged in cornfields
and villages where civilians often were the targets.
The reporters also endured a barrage of nationalist
propaganda and hate speech, generated as a tool of
war by all factions. Truth became the first casualty.

Some journalists employed by state-controlled
publications and broadcast outlets became mouth-
pieces for the government’s official spin on the sav-
agery that was engulfing the former communist
state. 

During this period, media in the region tended
to fall into two categories — patriotic or independ-
ent. The difference hinged on those who put
national interests first at all costs, going so far as to
spread false information, vs. journalists who
believed that there were higher human values, such
as freedom and justice, to be served. 

By the time Slobodan Milosevic rose to promi-
nence in 1987 on a platform of creating a “Greater
Serbia,” neighboring Croatia and Slovenia had



THE MEDIA AND POLITICAL CHANGE: CROATIA

32

THE MEDIA AND POLITICAL CHANGE: CROATIA

be a former neighbor, a mechanic who once
repaired their cars or their children’s science teacher.

By Christmas 1991, Serb forces, supported finan-
cially and militarily by Milosevic, occupied one-third
of Croatia, effectively dividing the country and forc-
ing a mass exodus of “displaced persons.” In
February 1992, the U.N. Security Council voted to
send a peacekeeping force of 13,000 to help main-
tain a cease-fire brokered a month earlier in Croatia
by U.N. Special Envoy Cyrus Vance.

That same month, Bosnia-Herzegovina held an
election, boycotted by a majority of Bosnian Serbs,
on its own independence. By April 1992, the bloodi-
est phase of the Yugoslav war had begun.

Images of a brutal forced expulsion, euphemisti-
cally labeled “ethnic cleansing,” became common-
place in daily news reports filed from former
Yugoslav territories. Tens of thousands of bedrag-
gled and terrified Bosnians, carrying plastic bags
stuffed with meager belongings, fled in the wake of
arrests, torture and murder.

Journalists documented the existence of concen-
tration camps where prisoners routinely were tor-
tured, starved and used as forced laborers in combat
zones. They also found evidence of systematic
killing — genocide.

One of the worst cases of genocide occurred in
a region that the United Nations had declared a
“safe haven.” After the fall of the Bosnian town of
Srebrenica in July 1995, Serb military commander
Gen. Ratko Mladic announced a “feast” of blood
and personally attended much of the butchery that
followed, according to reports by U.S. journalist Roy
Gutman, who won the 1993 Pulitzer Prize for
International Reporting for his stories in Newsday. In
the final accounting, most of the town’s male popu-
lation, around 8,000, was executed, and women and
children forcibly expelled.

Mladic remains the highest-profile indicted war
criminal yet to be arrested, along with Radovan
Karadzic, a former psychiatrist who became presi-
dent of Srpska Republic, the independent state that
Serbian leaders had declared on Bosnian territory.
Karadzic ruled with an iron hand from his mountain
headquarters in Pale, just outside Sarajevo.

Civilian casualties quickly mounted as house-to-

begun inching away from Tito’s hybrid “self-manage-
ment” economic system. These two more
Westernized republics viewed the Yugoslav federa-
tion as a financial drain and a barrier to creating clos-
er ties to Western Europe. 

With Slovenia and Croatia’s declaration of inde-
pendence in June 1991, violence quickly flared from
a bullying among ethnic factions to all-out combat.
Journalists became eyewitnesses to a brutality that
was reminiscent of World War II. Villages, abandoned
overnight, were left in smoldering ruins. Ditches and
fields were strewn with bodies, some horribly muti-
lated. Columns of terrorized refugees streamed out of
the countryside in search of safe havens.

The worst was yet to come in the ethnically
complex “land of the South Slavs,” historically
described as a “tinderbox” in southeastern Europe.
Despite years of saber rattling, few expected the kind
of savagery that exploded at the end of the 20th cen-
tury in the heart of Europe, just a short flight from
tourist havens such as Rome and Zurich. A war
crimes tribunal in The Hague continues to document
the hideous details of murder, mass rape and forced
exile. 

The first phase of the war began at the end of
June 1991 in Slovenia, a small alpine region border-
ing Austria. At the time, the JNA — Yugoslav
National Army — did not attack in full force, provid-
ing an opportunity for the Slovene local defense
forces to repel attacks that lasted 10 days. As fighting
ebbed in Slovenia, a more violent phase broke out in
neighboring Croatia.

In October 1991, JNA artillery shells pounded
Dubrovnik, an ancient walled city known as the
“pearl of the Adriatic,” and Vukovar, a baroque town
on the Danube River. Yugoslav tanks rolled toward
the Croatian capital of Zagreb as shrill air-raid sirens
sent families fleeing to makeshift bomb shelters.
Walls of sandbags protected churches and other
national treasures.

Croatia’s tranquil countryside quickly became a
combat zone. Overnight, villagers traded plows for
guns, schoolbooks for grenades, and factory jobs for
duty on elusive front lines that snaked through vine-
yards, valleys and forested hills. Often, the battlefield
was in their back yards. The enemy they faced might

Journalists docu-
mented the exis-
tence of concen-
tration camps
where prisoners
routinely were
tortured, starved
and used as
forced laborers in
combat zones.

Despite years of
saber rattling, few

expected the
kind of savagery
that exploded at

the end of the
20th century in

the heart of
Europe.



THE MEDIA AND POLITICAL CHANGE: CROATIA THE MEDIA AND POLITICAL CHANGE: CROATIA

In the postwar era, European powers redefined
borders in an attempt to quell the boiling caldron in
the Balkans. One solution: a large, national state
that eventually would become known as Yugoslavia,
or the land of the South Slavs.

But any hope for lasting stability was dashed
with the onset of World War II.

By 1941, the Yugoslavs were fighting Germany
and Italy, and turning their guns on each other.
During this time, two major units of resistance
gained notoriety. One group, the Chetniks, was led
by Draza Mihailovic, a Serb nationalist seeking to
restore the Serbian monarchy and Serb rule in the
region. The other faction, the Partisans, was led by
Marshal Tito and included troops of all nationalities
united in a single goal — to defeat the invaders and
free Yugoslavia.

Born in 1892 in Kumrovec, Croatia — then part
of the Austrian-Hungarian empire — Josip Broz
fought in World War I, was wounded and was taken
to a POW camp in Russia in 1915. Two years later,
he witnessed the 1917 revolution. After returning to
Croatia, he entered politics and was appointed sec-
retary of the Zagreb central committee of the
Communist Party. During this time, communism fell
in and out of favor, as did Broz. He lost his job and
was sentenced to prison after police found bombs
in his apartment, but his rise in Communist political
ranks continued. While working underground for
the party, he employed several pseudonyms, includ-
ing “Tito,” his most enduring.

The onset of World War II provided a golden
political opportunity for Tito. When the fighting
ended, Tito’s Partisans controlled much of the coun-
try and eventually won support of the United States,
Great Britain and the other Allies. It was then that
Tito made his boldest move, ordering the execution
of Mihailovic and quelling all other opposition. He
placed himself at the head of the new Yugoslav
government and set into motion a hybrid political
structure — the Socialist Federal Republic of
Yugoslavia — that lasted until 1991.

Under the master plan, there would be six
republics: Bosnia-Herzegovina, Croatia, Macedonia,
Montenegro, Serbia and Slovenia. Each would have
its own government and participate in the federal

house fighting and indiscriminate shelling of neigh-
borhoods became routine. Even hospitals packed
with wounded became favorite targets for mortar
attacks.

SOCIETY AND HISTORY

For Balkan scholars, the brutality that has rocked
the region over the past decade is a repeat of history.
The roots of conflict in Yugoslavia date back at least
1,500 years.

By the 6th century, the first Slav tribes began
arriving in the Balkans from the northeast, many of
them warriors who raided the crumbling Roman
Empire. By this time, Rome had embraced
Christianity and was a divided power. The Eastern
section became known as the Byzantine Empire. As a
result of the division, the Christian Church also split
into the Orthodox Christian and the Roman Catholic
Church.

In the Balkans, the dividing line between the
two halves of the Roman Empire followed the River
Drina, which, during the recent war, marked Serbia’s
western frontier with Bosnia-Herzegovina. Over the
centuries, foreign rule created a religious split among
Serbs, Croats and Bosnians that remains intact today.
Croatians tend to be Roman Catholics and Serbs
Christian Orthodox, and many Bosnians of either
Serbian or Croatian ancestry have embraced Islam.

The Ottoman and Hapsburg empires ruled the
Balkan region for centuries, with the dividing line
marked by the Sava and Danube Rivers. To the
north, Slovenia and Croatia were under European
and largely Catholic influence. To the south, Serbia,
Bosnia-Herzegovina, Montenegro and Macedonia
were under Eastern influence, Muslim or Orthodox.
The region continued to be a tinderbox throughout
the late 19th century.

In June 1914, the Balkan region exploded onto
the world map. That month, during a visit to
Sarajevo, Austrian Archduke Franz Ferdinand was
assassinated by a young Bosnian Serb nationalist,
Gavrilo Princip. The incident ignited a series of
events that led to World War I and signaled the end
of Ottoman and Hapsburg rule in the region.

54

In June 1914,
Austrian

Archduke Franz
Ferdinand was

assassinated by a
young Bosnian

Serb nationalist,
Gavrilo Princip.

When the fighting
ended,Tito’s
Partisans con-
trolled much of
the country and
eventually won
support of the
United States,
Great Britain and
the other Allies.



THE MEDIA AND POLITICAL CHANGE: CROATIA THE MEDIA AND POLITICAL CHANGE: CROATIA

Muslims, or Bosniaks. There also was a flurry of
legal changes — new passports, automobile license
plates, and border checkpoints quickly appeared.

Despite a long history of mixed marriages in the
region and decades of social intermingling among
religious and ethnic groups, tensions quickly
reached a boiling point in Croatia and Bosnia-
Herzegovina.

During this period, two key personalities —
Franjo Tudjman, a former general in the Yugoslav
army who led the independence movement in
Croatia, and Slobodan Milosevic, the architect of
Greater Serbia who later would be charged with war
crimes — exploded onto the international scene,
leaving a trail of violence and corruption in their
wake.

Journalistic accounts often trace Milosevic’s dra-
matic rise from bureaucrat to demagogue to a pub-
lic demonstration in Kosovo on April 24, 1987,
where his belligerent speech, championing Serbs
against the Albanians, drew cheers and fanatical
support. In an article for The Atlantic Monthly two
years later, author Robert Kaplan noted that a pho-
tograph of Milosevic “adorns a wall in many a
Serbian household. Milosevic, a plump, baby-faced
man in his mid-40s, is the first charismatic figure to
emerge in post-Tito Yugoslavia. Like Tito, he is con-
sidered by many in Belgrade to be a ruthless strong-
man.” 

Kaplan’s description proved to be prophetic. A
decade later, Milosevic had presided over three
major conflicts — in Croatia, Bosnia-Herzegovina
and Kosovo. Each time, he came away a loser. And
today he sits in a prison cell in Belgrade, charged
with corruption and facing possible extradition to
The Hague to answer charges that atrocities, includ-
ing mass killings, systematic rape and torture, were
carried out under his command.

When Croatian President Franjo Tudjman died
in December 1999, he left what many Croatia
watchers describe as a “mixed legacy.”  To many
Croats, he is a revered leader who engineered the
independence movement and became the “father of
the country” he helped liberate. At the same time,
Tudjman is widely criticized for his hard-line nation-
alist views that prevented Croatia from being fully

parliament in Belgrade. Yugoslavia embarked on a
brand of communism that tolerated more Western
influence, less central planning, and open borders.
Tito, half Slovene and half Croat, garnered greater
favor with the West in 1948 by making a final break
with Stalin and continuing a policy of non-alignment
with the Communist East Bloc. Those moves paved
the way for assistance from the International
Monetary Fund and the U.S. military.

Trying to guarantee a life for Yugoslavia after his
death, Tito created a complicated collective state
presidency composed of representatives from each of
the six republics and two autonomous provinces.
When he died in 1980, just three days short of his
88th birthday, his elaborate funeral drew a “who’s
who” of world leaders to Belgrade. But Tito’s com-
plex notion of power-sharing in Yugoslavia soon
developed fatal cracks.

When historians attempt to explain the demise of
the Yugoslav republic, they point often to an erosion
of federal authority in the post-Tito era; to soaring
inflation that reached a staggering 80% in 1984; and
to a series of failed political reforms. They speculate
that the fall of communism reignited old political and
ethnic feuds and unleashed new waves of national-
ism. 

There was another factor: Two of the nation’s
wealthiest and most Westernized republics wanted
independence from what they viewed as a repressive
regime in Belgrade.

The flames of independence were fanned in May
1991 when Serbs blocked Croatian Stjepan Mesic
from taking his turn in the revolving presidency. A
month later, Croatia and Slovenia declared independ-
ence. Bosnia-Herzegovina and Macedonia were not
far behind.

In the end, all that was left of the Yugoslav fed-
eration was Serbia — the largest and most powerful
of the republics — and tiny Montenegro, with its all-
important entry to the Adriatic Sea.

For many, the political shifts triggered instant and
dramatic changes in national identity. Instead of
being classified uniformly as Yugoslavs, Serbs living
in Croatia became Croatian Serbs. Croatians residing
in Bosnia became Bosnian Croats. Those who had
embraced Islam in Bosnia became known as

76

Journalistic
accounts often
trace Milosevic’s
dramatic rise
from bureaucrat
to demagogue to
a public demon-
stration in 1987,
where his bel-
ligerent speech,
championing
Serbs against the
Albanians, drew
cheers and 
fanatical support.



THE MEDIA AND POLITICAL CHANGE: CROATIA THE MEDIA AND POLITICAL CHANGE: CROATIA

regional journalists remained in the forefront, filing
stories to their local media outlets and stringing for
international news agencies such as Reuters and The
Associated Press. Some of them also served as “fix-
ers” or guides for foreign correspondents on assign-
ment in former Yugoslavia. In some quarters, free-
dom of expression was taking hold despite repres-
sive governments that declared it “disloyal” or
“unpatriotic” for journalists to produce critical
reports.

FRONT LINE JOURNALISM: 
ETHICAL DILEMMAS

Historically, journalism in Yugoslavia was con-
sidered to be freer than in neighboring Eastern Bloc
countries or the Soviet Union. As early as the 1960s,
some Yugoslav newspapers were only partially sub-
sidized by the state, prompting them to vie for
advertising revenue in a competitive marketplace
just as their western counterparts in Europe.

Foreign newspapers and magazines were legally
imported across Yugoslav borders rather than for-
bidden as in the U.S.S.R. The country also benefited
from a constant flow of tourists and from friendly
relations with the United States.

In 1991, as rockets exploded in the hills of
Slovenia and Croatia and tanks thundered into
sleepy farm villages, journalists throughout the
region quickly began reassessing their loyalties. For
many, it was a time of painful soul-searching about
how to fulfill their journalists’ role in chronicling
death and destruction in their homeland.

During a May 1993 conference in Zagreb titled
“Role of the Media in Democracy,” Croatian journal-
ists talked openly of the ethical dilemmas they
faced. The discussion among the veteran editors,
reporters and photojournalists focused on a pivotal
question: Is it possible to be a good patriot and a
good journalist at the same time?

Many in the room told of agonizing over how
to serve their country and their profession with
equal fervor and commitment. The questions pon-
dered during that session were common to media

accepted into Europe and NATO.
On his watch, Croatia’s economy continued to

falter, and there have been charges of widespread
corruption in his Croatian Democratic Union party
(HDZ). At one point, HDZ provided financial and
military aid to hard-line Bosnian Croats who have
resisted becoming integrated into a multiethnic
Bosnia. Critics describe Tudjman, who died at 77, as
having harbored a disregard for democracy and a
strong dislike of Muslims and Serbs.

Still, journalists tend to portray the first president
of independent Croatia as a lesser evil than Milosevic,
whose Serbian forces and paramilitaries attempted to
wipe out Croats and Bosniaks, or Muslims, in territo-
ries being claimed as part of “Greater Serbia.” In the
early 1990s, an editorial in The New York Times
labeled Milosevic the “butcher of the Balkans.”

Almost immediately after the fighting started in
Croatia in the summer of 1991, ethnic cleansing — or
forced expulsion — began tearing the region apart.
The term is defined as the ruthless attempt by one
ethnic group to “purify” the region by driving out the
others. Serbian officials had used the term “ethnic
cleansing” to describe the mass migrations they
forced from territories that they conquered in Croatia
and Bosnia. As the war continued to rage, the
Muslims and Croats struck back with some “ethnic
cleansing” of their own.

Four years later, on Nov. 1, 1995, the three war-
ring parties gathered at Wright-Patterson Air Force
Base in Dayton, Ohio, to hammer out a peace agree-
ment. Part of the Dayton accord formalized the split
of Bosnia-Herzegovina into two entities, the Muslim-
Croat Federation and the Serbian Republika Srpska.
At that time, the number of dead was estimated at
more than 200,000, with another 1.5 million left
homeless by “ethnic cleansing.”

Conflict reignited, and those numbers swelled in
1998-99 when Serb forces began a purging of
Kosovo, drawing NATO and the United States into
the fray. Today, estimates place the number of those
killed, missing and presumed dead at around
250,000, with more than 2.5 million being routed
from their homes since fighting flared in the region
during the summer of 1991.

Throughout the many phases of the conflict,

98

On Nov. 1, 1995,
the number 
of dead was 
estimated at

more than
200,000, with

another 1.5 
million left
homeless 
by “ethnic 
cleansing.”

In some quarters,
freedom of
expression was
taking hold
despite repressive
governments that
declared it “dis-
loyal” or “unpatri-
otic” for journal-
ists to produce
critical reports.



THE MEDIA AND POLITICAL CHANGE: CROATIA THE MEDIA AND POLITICAL CHANGE: CROATIA

1110

REAL NEWS VS. PROPAGANDA

Besides physical danger, the media faced obsta-
cles to newsgathering on other fronts. Soon after the
first rockets exploded in 1991, a thick smokescreen
of misinformation settled over the region.
Journalists, local and foreign, were bombarded with
faxes, press releases, and government statements
from all sides, accusing the others of systematic
atrocities and other wrongdoing.

In 1992, a British war correspondent, Ian
Traynor, wrote of his frustration at seeing a constant
parade of “twisted corpses, mutilated children or
elderly peasants, charred limbs and faces with
bloody holes where the eyes used to be” parading
across the television screens in Croatia and Serbia.
The reporter noted that the constant showing of
massacre victims served to “stoke up fear, hatred,
hysteria and blood lust on both sides of the ethnic
divide.”

A few days after the fall of Vukovar in
November 1991, the first major city destroyed by the
Yugoslav army and its supporters, Serb victors
bused dozens of reporters into the smoldering ruins
for a tour. They were presented with notebooks and
pens and taken to a military barracks to interview
“the heroic soldiers who liberated the town” from
the Croatians who stubbornly held out during
months of bitter fighting.

Free-lance journalist Anna Husarska, whose
work often appears in The New Yorker, was among
the group given the tour. The Yugoslav war was
particularly difficult to cover, she later wrote,
because fighting in the field was accompanied by a
ferocious media war.

In a story headlined “In the Crossfire of Spoon-
fed Lies,” Husarska described the obstacles to cover-
ing a war where there was no clearly defined front
line and where fighting erupted in every nook and
cranny. “This makes fact-checking an especially haz-
ardous enterprise, and explains the unusually high
number of journalists who have been killed or
wounded when caught in the crossfire between the
Serbian-dominated Yugoslav Federal Army and
Croatian fighters,” she wrote. 

professionals in all the former Yugoslav republics.
How far should a reporter go in relating the truth

when the survival — and the freedom — of one’s
country is at stake? When does national security take
precedence over information gathering? Where
should they draw the line on advocating for their
own fighting forces? They also wondered what jour-
nalists in the West would do under the same circum-
stances.

PRESS FREEDOM IN CONFLICT

Although there were exceptions, it is generally
agreed that the momentum for press freedom in the
wake of communism’s collapse in Yugoslavia took a
step backward during wartime.

Governments in the former republics kept tight
control of national TV and radio networks, ensuring
that the majority of the population would receive a
steady diet of sanitized and often hate-filled mes-
sages.

Independent voices, such as Croatia’s Feral
Tribune or Serbia’s Radio B92, were plagued by law-
suits and crippling fines for “insulting” state officials.
It was not uncommon for staffers to be harassed,
beaten and arrested. Sometimes, they even were
assassinated.

On April 11, 1999, Slavko Curuvija, owner and
editor of the Belgrade daily Dvevni Telegraf, was shot
in the head by two masked assailants in front of his
home. Curuvija, one of the harshest critics of the
Milosevic regime, had chosen to continue publishing
even though he knew he was under surveillance and
had been warned by insiders that his life was in dan-
ger.

Serbian state television did not carry news of his
murder, and a regime-controlled newspaper, Ekspres
Politika, accused Curuvija of “inviting the NATO
attacks on Yugoslavia.” In April a Belgrade prosecu-
tor began probing links between Mira Markovic,
Milosevic’s wife, and Curuvija’s death.

The momentum
for press free-

dom in the wake
of communism’s

collapse in
Yugoslavia took a

step backward
during wartime.



THE MEDIA AND POLITICAL CHANGE: CROATIA THE MEDIA AND POLITICAL CHANGE: CROATIA

homeland. NATO bombings that began in March
1999 brought a systematic crackdown by the Serbs
on all media, sending journalists, local and foreign,
scrambling for their lives. 

In all of these regions, the language of news
reports, especially those of state media, tended to
be sensationalistic and inflammatory. Negative
images of “the other,” stereotypes and hate speech
became fine-tuned and powerful weapons during
the war years.

JOURNALISTS FUEL FLAMES 
OF NATIONALISM

A report by the International Helsinki
Federation for Human Rights (IHF) speculated that
even before the fighting began, mass media in the
regions of the former Yugoslavia had begun condi-
tioning the civilian population to remember what
they had been taught to forget under Tito  — the
atrocities committed by various factions during
World War II. 

Nightly news reports began hinting that such
actions could be repeated, thus setting the stage for
what the IHF referred to as “the first hot war in
post-World War II Europe.” Derogatory labels and
negative images of certain ethnic groups became
common elements in stories. The IHF cited specific
examples from all six of the former Yugoslav
republics. Serbian media, for instance, routinely
used terms such as “bloodthirsty terrorists” or “sepa-
ratists” and referred to “Croat neofascism.”

Viewers were told that “the slaughter of
humans” was a trademark of the “Ustashi,” a refer-
ence to pro-Nazi collaborators in Croatia during
World War II. “Islamic fundamentalists” became a
common label for Bosniaks, along with “Islamic ter-
rorist forces” or “Mujahedins.” State TV anchors rou-
tinely referred to NATO pilots as aggressors or crimi-
nals.

In the Croatian media, Serbs tended to receive
the harshest coverage, routinely being referred to as
terrorists or Chetniks, a reference to a national,
monarchist group that fought against Tito’s Partisans.

WHOSE VOICE IS IT?

Local journalists in the region faced the same
impenetrable wall of misinformation. The end result
was a further blurring of the lines between propagan-
da and real news in conflict zones where the military
or police often prevented journalists from doing their
own detective work. Often, as in Vukovar, the press
was shepherded and monitored.

At state-controlled media, attempts at fairness
and balance were shunted aside in favor of promot-
ing the government viewpoint. Some publications
and broadcast outlets labeled “independent” were
owned by political entities or businessmen close to
the ruling party who dictated editorial content. The
terminology itself became questionable.

What, for instance, differentiated a public TV net-
work from one that was state controlled? When could
a newspaper be considered truly “independent”? It
became clear that the description of a media outlet as
“privately owned” — that is, not controlled by the
state — did not guarantee fair and unbiased report-
ing. 

Media acquisition commonly followed two pat-
terns. One was open seizure by the government; the
other was a takeover by a group of entrepreneurs
who served special interests. These takeovers often
occurred through close ties to the ruling party and
dubious financial transactions that fell under the cate-
gory of “bandit capitalism.”

Press Now, a Dutch organization working with
journalists in the region, defined criteria for media
that were the closest to being independent. At the
top of the list was having a self-sustaining economic
base, accepting no political contributions, and having
no state-mandated editorial restrictions. Press Now
added that the staff would have to consider the most
important criterion of fact-based journalism to be pro-
fessionalism, not self-censorship.

During wartime, the fledgling Fourth Estate
became endangered on several fronts.

In Kosovo, the media were targeted by Serb
forces and the Kosovo Liberation Army, making it
virtually impossible for local press to report on a war
that would, in the end, decide the future of their

1312

Media acquisition
commonly fol-

lowed two pat-
terns. One was

open seizure by
the government;
the other was a

takeover by a
group of entre-

preneurs who
served special

interests.

The language of
news reports,
especially those
of state media,
tended to be sen-
sationalistic and
inflammatory.



THE MEDIA AND POLITICAL CHANGE: CROATIA THE MEDIA AND POLITICAL CHANGE: CROATIA

and, at times, took journalists into danger zones
such as the besieged city of Sarajevo or the Serb-
occupied town of Vukovar in Croatia. The
International Committee of the Red Cross also
played a balancing role, delivering information from
a more neutral viewpoint.

MEDIA HEROICS

Throughout the conflicts, local media mounted
heroic resistance to functioning as mouthpieces for
the various warring factions. A documentary film,
titled “Truth Under Siege,” explored the personal
experiences of journalists at five feisty independent
media outlets: Dani magazine and Studio 99 in
Bosnia-Herzegovina; Vreme and Radio B92 in
Serbia; and Feral Tribune in Croatia. All suffered
constant attacks by governments who sought to
silence them through draconian “insult laws,” intimi-
dation and jail time. All have survived and continue
cutting-edge reporting on official corruption, human
rights violations and organized crime.

In Sarajevo, a daily newspaper, Oslobodenje,
started in 1943 by anti-Nazi partisans, became a bea-
con of press freedom during the siege, continuing to
publish despite relentless attacks on its buildings
and employees by Serb gunners.

For three years, journalists at Oslobodenje cov-
ered the torturous, methodical destruction of their
600-year-old city, which had showcased its multicul-
tural, multiethnic cooperation during the 1984
Winter Olympics. From the first shelling of the city
in April 1992, the battle cry for Oslobodenje’s staff
centered on a single notion: As long as the newspa-
per was alive, Sarajevo was alive.

The toll was high. Five of Oslobodenje’s
reporters and photographers were killed and 25
wounded in the line of duty. The newspaper’s edi-
tors proudly boasted of not missing a day of publi-
cation during the assault. Gordana Knezevic, deputy
editor at the time, noted, “When Sarajevans couldn’t
find bread, they could find our newspaper.”

In Republika Srpska, another courageous stand
for press freedom has become legendary. Zeljko
Kopanja, co-founder and editor of Nezavisne

Often, President Tudjman’s comments fueled the
stereotypes. He once was quoted in the Croatian
press as comparing Serbs to a “cancer destroying the
Croatian national being at the very heart of Croatia”
and concluded that “there is no return to the past”
where the two groups could live together.

In some regions, the media used hate language
to spark violence. The Kosovapress, a news agency
linked to the Kosovo Liberation Army, launched an
attack against two prominent ethnic Albanian journal-
ists, accusing them of spying for Slobodan Milosevic.
Veton Surroi, publisher of the daily Koha Ditore, and
Aton Haxhiu, the newspaper’s editor, were labeled
“bastard ragtags” and “pro-Serbian vampires” in an
editorial.

Surroi viewed the attack as  “an invitation to kill
both me and Haxhiu.” Their crime: speaking out
against the systematic intimidation of Serbs who
remained in Kosovo after NATO took control.

Some Albanian-language newspapers began run-
ning names, addresses and photos of unindicted Serb
civilians they believed to be war criminals. In one
case, such a story might have led to the stabbing
death of a U.N. interpreter who had been accused of
involvement in a Serb paramilitary unit.

A steady diet of hate language and misinforma-
tion also led to the controversial NATO bombing of
Serbia’s state-run television station in April 1999. In
the aftermath, the Yugoslav news agency Tanjug put
the number of dead civilians who were inside the
building at 10 with up to 18 wounded during the
attack. 

NATO supporters, like Britain’s Prime Minister
Tony Blair, quickly went on the record saying that
the bombing was justified since the station was part
of the “apparatus of dictatorship and power of
Milosevic.” NATO’s military spokesperson described
the station as a legitimate target that filled the air-
waves with hate and with lies over the years. During
the war, U.N. peacekeepers often attempted to bring
balance to the news emanating out of southeast
Europe. The United Nations issued press credentials
that allowed the media to move through protected
areas where they were more likely to hear both sides
of the story and witness events for themselves. The
United Nations orchestrated regular press briefings,

1514

A steady diet of
hate language

and misinforma-
tion also led to

the controversial
NATO bombing
of Serbia’s state-

run television
station in 

April 1999.
From the first
shelling of the city
in April 1992, the
battle cry for
Oslobodenje’s staff
centered on a
single notion:
As long as the 
newspaper was
alive, Sarajevo
was alive.



THE MEDIA AND POLITICAL CHANGE: CROATIA THE MEDIA AND POLITICAL CHANGE: CROATIA

Balkans. Today, Gutman is chief diplomatic corre-
spondent for Newsweek and Rohde has moved to
The New York Times.

THE MEDIA’S HIGH PRICE

From the beginning of the conflict, some media
professionals paid the ultimate price for their report-
ing.

In December 1991, a journalists’ “death roll,”
rimmed in black, appeared outside the Foreign
Press Bureau that served as an information depot
for media in the Croatian capital of Zagreb. Listed
were the names of 18 who had been killed during
the first six months of the fighting.

At least a dozen more journalists lost limbs or
were critically wounded by artillery fire, land mines
and snipers. Among the dead were correspondents
from Austria, Croatia, Germany, Great Britain,
Russia, Serbia and Switzerland. The New York-based
Committee to Protect Journalists called the loss the
“highest number of journalists killed in the shortest
period of time in recent years.” CPJ’s conclusion:
The press was being targeted.

Today, The Freedom Forum’s Journalists
Memorial in Arlington, Va., lists 56 members of the
media who have died on assignment in the Balkan
region since 1991. Added to that memorial will be
the name of Kerem Lawton, 30. The British produc-
er for Associated Press Television News was killed
when his car was hit by mortar fire near the Kosovo
border in March. Lawton was covering the latest
outbreak of violence, this time between ethnic
Albanians and the Macedonian military.

THE PRESS TODAY

In the aftermath of killing, conflict and ensuing
economic challenges in the region, newspapers and
magazines, radio and television stations struggled to
survive. Some continued on as before; some adapt-
ed to new ownership or rules of publishing and
broadcasting; others ceased to exist. New publica-

Novine, Bosnia’s largest Serb daily, continued to pub-
lish even after an assassination attempt in 1999 cost
him both his legs. The editor has survived threats
from organized crime groups controlled by the secret
police and a strong-arm government that views him
as an enemy. Kopanja remains undaunted. He told
an interviewer, “Free press is a precondition for a
free society and free life in general. Where you don’t
have freedom of the media, there is only dictatorship
and slavery.” On Nov. 21, 2000, a star-studded audi-
ence at Manhattan’s Waldorf-Astoria burst into thun-
derous applause when Kopanja appeared on the
stage to collect a courage award from the Committee
to Protect Journalists.

An independent Belgrade station, Radio B92, was
among the high-profile bastions of resistance to gov-
ernment censorship. The station’s owner and staff
thumbed their noses at Milosevic’s thugs who, for
years, had been raiding the newsroom, intimidating
journalists and who had arrested Veran Matic, the
chief editor.

When the first NATO bombs began exploding on
March 24, 1999, police burst into B92, confiscated its
transmitter and ordered all computers shut down.
Matic was detained for eight hours. The FM station
was able to resume broadcasting and publishing on
the Internet with the help of the B92 Support Group,
a consortium of international media organizations
based in Amsterdam, and through mirror sites in
Europe and North America. At one point, B92’s digi-
tal signal was channeled by Internet to BBC World
Service, which transmitted the signal via satellite. 

B92 has earned the reputation as one of the
most respected sources of independent news in the
Balkans. In 1998, the station won the prestigious
“Free Your Mind” award presented by MTV Europe. 

During the 1990s, some members of the Western
press also distinguished themselves for detailed,
meticulous reporting and for investigations into
human rights violations. Three Americans, Roy
Gutman, at the time with Newsday; David Rohde,
then with the Christian Science Monitor; and John
Burns of The New York Times, all won Pulitzer Prizes
for hard-hitting accounts of the brutality in the

1716

The Freedom
Forum’s
Journalists
Memorial in
Arlington,Va., lists
56 members of
the media who
have died on
assignment in the
Balkan region
since 1991.

Radio B92(’s)
owner and staff
thumbed their

noses at
Milosevic’s thugs

who, for years,
had been raiding

the newsroom,
intimidating jour-

nalists and who
had arrested

Veran Matic, the
chief editor.



THE MEDIA AND POLITICAL CHANGE: CROATIA THE MEDIA AND POLITICAL CHANGE: CROATIA

stories that are free of government or political
influence. 
www.nezavisne.com

Dani was once a pre-war Socialist Youth Union
paper for Bosnia-Herzegovina. The magazine
has become a much-heralded publication where
Muslims, Croats, Serbs and Jews work together
on an equal basis. The new version began in
August 1992. 
www.bhdani.com

CROATIA

Feral Tribune, an award-winning weekly with a
mix of political satire and serious news, was the
first private publication in Croatia to gain inter-
national attention. The newspaper also pro-
voked ire from former President Franjo
Tudjman’s regime. Feral ’s editors were arrested
under a press law that protects state dignitaries
from public criticism. In 1997, the Committee to
Project Journalists presented editor Viktor
Ivancic with a courage award. 
www.feral-tribune.com

Vecernji List, Vjesnik and Slobodna Dalmacija
are three daily newspapers that have been asso-
ciated, either directly or indirectly, with the gov-
ernment. Vecernji List once was the largest daily
paper in Croatia and published regional edi-
tions. It has made a comeback as an influential
publication. 
www.vecernji-list.hr

Vjesnik, once considered the most influential
daily newspaper in Croatia, fell on hard times
during the war. It remains under government
control. 
www.vjesnik.com

Slobodna Dalmacija, located in Split, was
known for its open editorial policy and attacks
against the ruling Croatian Democratic Union
before the war. It was taken over by the gov-

tions and stations emerged. The following is an
overview of an ever-changing media landscape in
Croatia and elsewhere in the Balkans.

BOSNIA-HERZEGOVINA

Studio 99, founded three months before the con-
flict broke out in April 1992, has a reputation as
one of the best radio stations in Sarajevo. The
station has 24-hour programming and boasts an
independent editorial policy that caters to listen-
ers of all ethnic and religious backgrounds. 
E-mail: studio99@ZAMIR-SA.ztn.apc.org

Radio ZID has been heralded as “keeping
Sarajevo alive and laughing” during the war
years. Founded in 1992, its stated mission is to
foster a cultural and intellectual renewal of
Sarajevo. 
E-mail: RADIO_ZID@ZAMIR-SA.ztn.apc.org.

Radio-Television Bosnia-Herzegovina, formerly
known as RTV Sarajevo, was founded by the
parliament and dominated by officials of the
Party of Democratic Action (SDA). The station
has been under tight government control.

Independent TV Tuzla was formed in 1991 by a
group of journalists seeking to “promote demo-
cratic values and civil society.” The station has its
own transmitter but with limited range. 

ATV Banja Luka, an alternative TV station in
Republika Srpska. 
www.atvbl.com

Oslobodenje, a leading daily newspaper in
Sarajevo before and after the war, reprints an
edition in Ljubljana, Slovenia. The paper survived
constant artillery and sniper attacks during the war. 
www.oslobodjenje.com.ba

Nezavisne Novine is an independent newspaper
in Banja Luka that has withstood harassment by
local officials. It has a reputation for reporting

1918



THE MEDIA AND POLITICAL CHANGE: CROATIA THE MEDIA AND POLITICAL CHANGE: CROATIA

Radio 21 has been described as a full-fledged
radio and TV station  respected for its inde-
pendence. The staff is young and mostly
female. “We are the future, the 21st century.
That’s why we call ourselves Radio 21,” says
station director Aferdita Kelmendi.
www.radio21.net

RTV, with six regional studios, has been under
the full control of the Serbian authorities. Its
editorial policy was pro-regime and anti-
Albanian. 

MACEDONIA

Macedonia Radio and TV, state-owned outlets,
continue to be the two main sources of infor-
mation for the region.

Nova Makedonija is the print counterpart, pub-
lishing three of the four Macedonian dailies.
www.novamakedonija.com.mk

Dnevnik, an independent daily newspaper, cut
its prices in the hope of boosting circulation
and advertising revenue. So far, it has had some
success in competing with state-subsidized 
publications. 
www.dnevnik.com.mk

Kanal 77, believed to be the first private radio
station, began broadcasting in 1991.

MONTENEGRO

Monitor, a privately owned weekly in
Podgorica, is one of the most popular newspa-
pers in the small country that remains a part of
Yugoslavia.
www.monitor.cg.yu

Radio Antena M is the largest and oldest inde-
pendent radio station that has regular news
broadcasts.
www.antenam.org

ernment, then “sold” to parties close to Tudjman.
www.dalmacija.com

Novi List, owned mostly by small shareholders, is
a well-respected regional daily operating out of
the coastal city of Rijeka. It moved to privatize
soon after independence. 
E-mail: nlistri@as411.tel.hr

Globus started as a successful, privately owned
weekly to become the nucleus of the biggest pri-
vate media company in Croatia, Europapress
Holding, which publishes the daily newspaper
Jutarnji List among others. 
E-mail: globus@eph.hr

Radio 101 has been widely credited with pio-
neering media independence in Croatia. The sta-
tion was harassed by the Tudjman government
and often was denied an operating license,
sparking public protests. The station continues to
face serious financial problems. 
E-mail: radio101@radio101.hr

KOSOVO

Koha Ditore, first published in 1990, is widely
considered to be the most prominent independ-
ent newspaper in the Albanian language. The
Pristina daily tends to attract the best journalists,
especially among the younger generation. Media
experts call it the most critical, objective and pro-
fessional newspaper in the Albanian language in
Kosovo. The newspaper survived constant
attacks by the two main political groups in
Kosovo — the Serbian regime and the
Democratic Union of Kosovo (DSK), the
strongest Albanian party. 
www.kohaditore.com

Zeri is an independent political weekly in
Albania founded in 1945 as the organ of the
Socialist Youth. It was transformed into a political
weekly in 1990 and, at times, has published arti-
cles that favor the DSK.
E-mail: blerimsh@EUnet.yu

2120



THE MEDIA AND POLITICAL CHANGE: CROATIA THE MEDIA AND POLITICAL CHANGE: CROATIA

Adding to the media morass, in Bosnia-
Herzegovina national, political and territorial divi-
sions during the fighting led to three distinct press
systems: one in Republika Srpska and the other two
in the Bosnian and Croat Federation. Before the
guns were silenced, there would be further splinter-
ing in places like the embattled city of Mostar.

OBSTACLES AND OPPORTUNITIES
FOR THE MEDIA

The recent defeat and imprisonment of
Yugoslav strongman Slobodan Milosevic, the death
of President Franjo Tudjman, and a series of other
political changes sweeping the region have sparked
guarded optimism for the further development of
free-press systems in the former communist territory.
There are some positive indicators.

In Republika Srpska, totalitarian media have
been challenged by several alternative newspapers
that regularly criticize authorities and investigate cor-
ruption. These gains for freedom of expression have
been attributed to pressure by the international
community and the persistence and courage of jour-
nalists such as Zeljko Kopanja.

A new Croatian government under President
Stjepan Mesic, elected in February 2000, has prom-
ised to end the attacks against the media and to
transform the powerful national HRT radio and tele-
vision network into a public broadcasting outlet.
Croatian Radio and Television, known as HRT, had
become the ultimate symbol of government control
under the Tudjman regime.

Critics complain that the complicated transfor-
mation process has slowed to a crawl, with the fate
of more than 3,000 employees hanging in the bal-
ance. Others credit the lack of progress to a pletho-
ra of political, social and economic problems that
need to be sorted out after 10 years of rule by
Tudjman’s HDZ (Croatian Democratic Union), which
was fraught with corruption.

Television viewers in Croatia now have access
to the small, independent Croatian Commercial
Network (CCN) that was established 18 months ago.

Vijesti is the largest independent daily 
newspaper. 
www.vijesti.net

SERBIA

Radio B92 became internationally heralded as an
“alternative voice” of Belgrade and a reliable
source of information on the political and social
scene in Serbia. This station suffered constant
harassment and intimidation from the Milosevic
regime. Radio B92 was shut down the day
before NATO attacks began in March 1999. The
journalists resorted to broadcasting via satellite
outside Serbia’s border and on the Internet. They
wore the official label of being “anti-Serb.” 
www.free92.net

Radio Television Serbia (RTS) was a faithful
mouthpiece of government propaganda. The
new government has said it will be transformed
into a public TV station.

Vreme, an independent weekly in Belgrade,
drew attention and praise from the international
journalism community as it continued to publish
articles critical of Slobodan Milosevic and the
wars he incited. 

Nasa Borba is a privately owned newspaper that
once was shut down under Milosevic’s rule.
www.nasa-borba.org

SLOVENIA

Kanal A is considered one of the best privately
owned TV stations, but it has had chronic finan-
cial difficulties. 

Radio Television Slovenija has been slowly mov-
ing through the privatization process and contin-
ues to receive some government support. 

Delo, like most of the other newspapers in
Slovenia, is privately owned and considered to
be a highly respected daily. 
www.delo.si

2322

A series of other
political changes
sweeping the
region have
sparked guarded
optimism for the
further develop-
ment of free-
press systems in
the former com-
munist territory.



THE MEDIA AND POLITICAL CHANGE: CROATIA THE MEDIA AND POLITICAL CHANGE: CROATIA

ethnic lines, Serbian, Muslim and Croat journalists
met to discuss the safety and role of the working
press on July 27-28, 2000. The participants called for
professional solidarity, a press-freedom monitoring
system in Bosnia-Herzegovina, legal support and
more professional standards.

A reporter from Banja Luka noted that “we will
have professional solidarity only when we under-
stand that an attack on one of us is an attack on all
of us.”

For Serbian journalists, the fall of Slobodan
Milosevic, widely viewed as the architect of the wars
in former Yugoslavia, has sparked hope for a media
renaissance. Under Milosevic, declared one of the
top 10 enemies of the press by the Committee to
Protect Journalists, the Ministry of Telecommunication
routinely denied frequencies to independent media.
The Ministry of Justice fined news organizations,
and the Ministry of Interior confiscated newsroom
equipment. The favored “independent” media were
those that backed government policies.

Those who worked at opposition media com-
monly were labeled “traitors of Serbian national
interests.” With the end of Milosevic’s rule and the
election last fall of Vojislav Kostunica as the new
president, these repressive state-sponsored attacks
have greatly diminished, offering new hope for
media practitioners in Serbia.

Few journalists in former Yugoslav territories
would dispute the notion that they have a daunting
path ahead of them to achieve press freedom. In
most of these new countries, legal reforms, such as
the elimination of outdated insult and defamation
laws, remain incomplete. Major broadcast outlets
remain in the hands of the authorities. There is a
constant struggle for financial survival and a great
need for skills training in the basic tenets of fact-
based journalism  — how to produce fair, balanced
and well-documented stories and photographs.

On the positive side, the media in this region of
Europe have a unique opportunity to recreate them-
selves and launch a new era of free expression in a
land once dominated by dictators and nationalists
who used professional communicators as a tool of
war.

In a recent report, former journalist and media

CCN includes seven stations located in the cities of
Zagreb, Pula, Rijeka, Varazdin, Cakovec, Osijek and
Split, covering about 75% of the country. 

In Montenegro, alternative and privately owned
publications appear to be flourishing despite a
depressed economy that remains linked to neighbor-
ing Serbia. With the creation of a multiparty govern-
ment and the passage of a new information law in
1998, the Montenegrin government has adopted a
more lenient attitude toward independent and private
media. Of the three daily newspapers, one is pro-
government, one is private, and the other is owned
by the Socialist People’s Party.

In Kosovo, the Organization for Security and
Cooperation in Europe (OSCE), charged with regulat-
ing the press and controlling hate speech in the after-
math of the war, formed a seven-member Media
Policy Board that includes the leader of the Serb
movement of Resistance; a former member of the
Yugoslav Communist Party; and an Albanian contin-
gent of journalists, intellectuals and human-rights
activists. A law regulating “hatred speech” was passed
in October.

International monitoring officials gave high
marks to Kosovo Albanian dailies such as Koha
Ditore, Zeri and Dita for their unbiased coverage of
the elections that were held after the fighting ended
in 1999. RadioTelevision Kosovo, once the only sta-
tion operating in the province, now is a public serv-
ice station.

The media in Macedonia have been boosted by
a cut in the prices of newspapers and magazines, ris-
ing circulation and new publications. Private radio
and TV stations finally have begun to operate under
a broadcasting law that passed the parliament in 1997
after years of deliberation. However, the faltering
economy continues to be an albatross, limiting adver-
tising revenue and readership.

Since 1996, Slovenia’s media have been labeled
“free” in a Freedom House survey. Of the six former
republics, it historically had been the closest to
Western Europe and is known for its more liberal
brand of journalism even during the communist years.

There also are hopeful signs of cooperation. In
Bosnia, where the media have been fractured along

2524

Serbian, Muslim
and Croat jour-
nalists called for
professional soli-
darity, a press-
freedom monitor-
ing system 
in Bosnia-
Herzegovina, legal
support and
more professional
standards.



THE MEDIA AND POLITICAL CHANGE: CROATIA

scholar Stjepan Malovic of Croatia predicted that it
would take at least one generation to move beyond
the roots of communism and the stranglehold that
authoritarianism had on the media. Malovic believes
the most important part of the process is to educate
the region’s young journalists and encourage greater
professionalism and fresh approaches to newsgather-
ing.

“Democracy should be carefully built day by day
and journalists should become promoters of plural-
ism, liberty and progress,” wrote Malovic, who has
been a driving force behind educational reforms for
journalists in the region. Without that, says Malovic,
“We will not have real freedom for a long time in
Southeastern Europe.”

26

01
-W

08
 •

 0
6/

01
 •

 N
O

D
C


